Dat is niet te generaliseren. Er zijn artiesten die zélf hun nummers schrijven. Er zijn er ook genoeg die anderen opdracht geven, of nummers aangedragen krijgen. En er zijn ook artiesten die reeds bestaande nummers opnieuw gebruiken.
Amadea
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als ze een singer-songwriter zijn wel maar de meesten kunnen gewoon zingen maar niet schrijven op muziek. Daar zijn weer andere mensen goed in.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sommige wel, sommige niet, sommige soms. Dat hangt vooral van de artiest en het label af.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat hangt er van af. Ik weet natuurlijk niet welke bekende artiesten je precies bedoelt.

Zoals Ed Sheeran schrijft zijn liedjes wel zelf. Er zijn vanzelfsprekend nog veel meer artiesten die dit doen, maar dit is een voorbeeld. Andere artiesten hebben songwriters. Natuurlijk zijn er ook artiesten die zelf ideeën hebben en deze laten uitwerken. Dit verschilt per artiest.