hoe heeft salieri mozart vermoord?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je vraag moet zijn:
heeft salieri mozart vermoord?
(En dan Slaieri en Mozart met hoofdletters graag)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is dit een test? Je geeft een soort van antwoord zelf al in je trefwoorden. Waarschijnlijk is dit ook helemaal niet waar. Mozart is ziek geworden en daar uiteindelijk overleden. Salieri heeft een keer gezegd dat hij dat gedaan heeft, maar niemand weet of hij serieus genomen moest worden omdat Salieri al oud en dementerend was.

Antwoorden (2)

In de film Amadeus wordt gesuggereerd dat jaloerse concurrent Salieri hem vergiftigd zou hebben. Vergiftigd klopt, maar Salieri heeft er niets mee te maken, zo luidt een theorie.
Bij onderzoek aan zijn manuscripten werden er grote hoeveelheden arsenicum gevonden in de inkt. Arsenicum werd in de 18e eeuw in de vorm van acqua tofana door artsen gedoseerd voorgeschreven als middel tegen malaria, koorts en zwakte. Dat leidde tot bijwerkingen als depressies en paranoïde persoonlijkheidsveranderingen, symptomen waaraan Mozart in zijn laatste levensjaar leed. Mozart nam waarschijnlijk acqua tofana om de pijn van zijn nierziekte en de streptokokkeninfectie waaraan hij leed, te verlichten, maar heeft zichzelf daarmee mogelijk ook vergiftigd. (bron 1)
Maar er zijn meer theorieën omtrent zijn dood. (zie in bron 2)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je mijn antwoord wel goed gelezen? Salieri heeft Mozart hoogst waarschijnlijk NIET vergiftigd, dus de vraag hoe Salieri dit zou hebben gedaan is niet van belang. Mozart zelf dacht dat Salieri hem vergiftigde uit jaloezie. Vlak en jaren later na zijn dood zijn er andere doodsoorzaken gesuggereerd. Mozart gebruikte een medicijn waarin arsenicum in was verwerkt. In die vorm was het in die tijd een gebruikelijk middel tegen koorts, pijn, enz. De bijwerkingen waren: depressies en paranoïde persoonlijkheidsveranderingen. Allemaal symptomen waaraan Mozart zijn laatste levensjaar leed.
Mogelijk heeft Mozart te veel van dat middel genomen en heeft zichzelf langzaam maar zeker vergiftigd. (zo luidt althans één theorie). http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/archief/article/detail/1761794/2003/08/18/Mozart-vergiftigde-zichzelf-per-ongeluk.dhtml
De vraag klopt niet. Salieri heeft Mozart helemaal niet vermoord. Dat wordt slechts gesuggereerd in een fantasiefilm over Mozart. De werkelijkheid is dat Wolfgang Amadeus een slechte gezondheid had, en door toch hard door te blijven werken (omdat hij anders geen inkomen had) kon hij op het laatst het niet meer winnen van zijn ziektes. Tijdens het schrijven van zijn Requiem gaf zijn lichaam het op.
Amadea