Worden gouden platen van echt goud gemaakt?

Nu er van Marco Borsato's bedrijf veel van deze dingen worden geveild, komt de vraag bij mij op hoe die dingen nou eigenlijk gemaakt worden. CD's hebben nou eenmaal geen echte 'master' zoals vroeger bij de LP's.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.6K

Het beste antwoord

Volgens Leo Boudewijns,oud directeur van de nvp1, de brancheorganisatie v.d. entertainment industrie:'Gouden en platina platen zijn, of horen te zijn, de van een gouden of platina laagje voorziene moedermatrijs v.d. betreffende grammofoonplaat.Vroeger kostte het vergulden 150 gulden.De platen werden gegalvaniseerd met 0,001 micron goud,24 karaats. maar moedermatrijzen moesten vaak extra geproduceerd worden voor een gouden plaat.
In de praktijk werden meestal de niet afspeelbare pers matrijzen gebruikt.
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Er is niks zinnigs over te vinden, maar bij mijn weten wordt er een laagje echt bladgoud gebruikt. Ze zijn dus niet massief goud.

Toegevoegd na 21 seconden:
Goede vraag trouwens!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een gouden plaat is een trofee, een prijs, zou je kunnen zeggen, voor 25000 platen verkocht... En door de jaren is dat aantal omlaag gegaan omdat er minder platen verkocht worden... Leuk hé hoe zich alles aanpast aan de tijd...

Het is een dummy die verguld wordt, in een lijst geplaatst, met een tekst erop waarvoor de prijs uitgereikt is, meer niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee,er wordt een uiterst dun laagje goud op gedampt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er wordt volgens mij een dun laagje goudverf over een plaat gespoten. Een massief gouden plaat zou veel te zwaar zijn, en waarschijnlijk door zijn eigen gewicht ombuigen als je het verkeerd (=horizontaal) houdt. Overigens nemen ze vaak een willekeurige plaat dus niet noodzakelijkerwijs dezelde als waarvoor je er eentje krijgt, let maar eens goed op de groeven per liedjes van zo'n gouden plaat en vergelijk die verdeling met een echte plaat.