hoe komt het dat 2 verschillende artiesten het zelfde lied hebben?

kijk maar:

amy diamond: stay my baby
http://www.youtube.com/watch?v=A0Q5ODsSaa8

miranda cosgrove : stay my baby
http://www.youtube.com/watch?v=wVhxWmpheSo&ob=av2e

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (4)

Dat heet dan een cover.
Artiest nummer 1 brengt een nummer uit. Artiest nummer 2 vind het een mooi nummer en verzoekt de rechthebbende van nummer 1 of hij/zij het nummer ook uit mag brengen.

Gebeurt heel vaak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De ene band covert de andere, met toestemming vooraf want anders is het plagiaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toestemming hoeft niet, anders zou elke coverband op de hele wereld toestemming moeten vragen aan artiesten (wat soms ook niet meer kan: band bestaat niet meer, overleden) en dat werkt niet. Zolang je maar duidelijk maakt dat het origineel van diegene is, is het vaak al goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eh ja en alle rechtzaken over muziek hadden met een simpel bedankje voorkomen kunnen worden? Dat lijkt me niet, dan zou elke artiest dat doen natuurlijk. Dat sommige artiesten bedankt worden lijkt me hoogstens een truc om geen rechtzaak uit te lokken, maar een rechter gaat natuurlijk nooit zeggen: maar geachte artiest A ik lees hier dat artiest B u netjes bedankt heeft in het boekje daarmee is de kous af. Soms is zo'n bedankje ook afgedwongen na een rechtzaak samen met een flinke claim.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch zie het vaak. Ik heb bijvoorbeeld een paar albums waarop/in staat dat het origineel is van die en die artiest. Zoveel liedjes die uitgebracht worden zijn covers en daar komt niet overal een rechtzaak van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien hebben die artiesten gewoon toestemming gevraagd..
de artiesten van tegenwoordig denken allemaal vrij inspiratieloos: beter goed gejat als slecht zelf verzonnen..

dus lekker coveren van andere artiesten denken ze
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel van dit soort muziek wordt door de maatschappijen gemaakt waarna hun artiesten het opvoeren. Ze hebben schrijvers in dienst voor de muziek en de teksten en artiesten die het opvoeren. Ze zijn allemaal weinig meer dan werknemers van de muziek (of film in geval van Cosgrove) maatschappij. Muziek is een industrie met een commercieel doel... Het heeft voordelen en nadelen...

In de meeste gevallen zijn de artiesten van dezelfde maatschappij of heeft een ander bedrijf de rechten gekocht om een vergelijkbaar nummer te maken (dan bewust gedaan om het herkenbaar te maken). Er kunnen verschillende redenen zijn dat ze zo'n cover willen maken. Soms als een eerbetoon aan de oorspronkelijke artiest of het nummer, soms om gebruik te maken van de naam van de oorspronkelijke artiest, soms omdat iemand een creatief idee heeft gebaseerd op het oorspronkelijke nummer, soms omdat de platenmaatschappij eenvoudig weg een kans ziet om 2 keer te verdienen aan hetzelfde product.

Een enkele keer wordt domweg gekopieerd maar dat is redelijk zeldzaam omdat het zo snel op valt en auteursrechten schendingen erg duur kunnen zijn.

Er zijn niet veel artiesten meer die alles zelf doen en zelf eigenaar zijn van de nummers die ze opvoeren.