Wat is het verschil tussen een laser flitspaal en een radar flitspaal?

Klopt het dat een laser flitser een vaststaande flitspaal is en een radar flitser een tijdelijk neergezette flitspaal is.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.8K

Antwoorden (2)

Snelheid meten gebeurt in het algemeen middels 3 methoden:
-radarflitser, een flitspaal of mobiele unit. Wanneer een voertuig binnen het bereik van de radar komt meet de radar de snelheid en maakt eventueel een foto.
- lasermeting, een mobiel apparaat. Dit moet exact op een bewegend object gericht worden en kan dan alleen een meting doen. Hier wordt niet geflitst maar door een agent "geconstateerd".
-lussenmeting, een meting middels lussen in de weg bij stoplichten. als na rood een voertuig passeert wordt er geflitst.

De laser is altijd mobiel omdat deze exact gericht moet worden. Deze is dus niet alleen mobiel, er zit ook altijd een persoon aan vast die de laser bedient en de snelheid constateert. Met een radar wordt binnen een bepaald bereik een heel weggedeelte automatisch gevolgd. Idem voor een lussenmeting.

Toegevoegd na 4 minuten:
Alle snelheidsmeetapparatuur via flitsservice. Vierde type meting is een optische meting. Beetje lastig verhaal, wordt niet veel gebruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met laser(gun) wordt de snelheid via een laserstraal bepaald. Met de radar, dmv de rader (doppler effect).

Ik ken eigenlijk alleen de lasergun, omdat hij in de hand te houden is en klein is.

Radarflitsers kunnen zowel in een paal zitten als ook op een statief portable langs de weg staan.

Kijk maar eens op deze site naar de varianten:
http://www.gatsometer.com/web_en/speed_detection_and_control_-_in_practice