op klokhuis.nl staat het simpel (met beeld) uitgelegd

http://www.hetklokhuis.nl/onderwerp/lift
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik kijk vooral zelf veel klokhuis met mijn dochter :)

Andere antwoorden (4)

Hier staat een simpele uitleg over hoe een lift werkt: http://www.delift.be/site/subcat.php?primid=2&hid=6

Toegevoegd na 1 minuut:
Liften kennen 2 hoofdprincipes voor de aandrijving: Hydraulisch en Tractie.

Bij hydraulische liften wordt de liftkooi direct, of indirect (via kabels) aangedreven door een cilinder. In de opwaartse rit wordt olie in de cilinder gepompt, in de neerwaartse rit stroomt de olie terug in de olietank. De oliestroom (en daarmee de snelheid van de liftkooi) wordt geregeld door een mechanisch of elektronisch regelventiel.

Tractieliften hangen aan kabels. De kabels lopen over een zgn. tractieschijf, die wordt aangedreven door een elektromotor. In vrijwel alle gevallen hangt aan de ene kant van de kabels de liftkooi en aan de andere kant een contragewicht. De snelheid van de liftkooi wordt geregeld door een motor met 2 snelheden, of door manipulatie van de frequentie (frequentieregeling) en daardoor het toerental van de motor.
Kimath
13 jaar geleden
Hier een filmpje van het Klokhuis met uitleg over de werking van een lift.

Toegevoegd na 1 minuut:
Even doorspoelen naar 3.32 als je dat toneelstukje niet wilt zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je was me net voor :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, ik zie het...;-)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lift_%28transport%29 geeft een beperkte uitleg, met links naar specifieke types liften.