waarom is het beter een oplaadbare batterij eerst leeg te maken alvorens op te laden terwijl een auto accu continue oplaad zonder probleem

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
2K

Antwoorden (4)

Bepaalde typen batterijen moeten eerst hun "grenzen leren kennen." Dit gebeurt door de batterij leeg te laten lopen en vervolgens compleet op te laden. Wanneer je dit niet doet kan het zo zijn dat de batterij bijv 10/15 procent van de capaciteit onbenut laat.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit heeft veelal te maken met calibratie van de batterij, immers blijft er tijdens het opladen van een batterij altijd een residue over.
Daarom kan je ze bijvoorbeeld 'maar' 1000 keer opladen voordat je ze moet recyclen.

Accu's in auto's zijn anders opgebouwd waardoor ze langer meegaan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hangt er vanaf. De oude Nikkel-cadmium (NiCd) moet eerst leeg zijn, de nieuwe Nikkel-metaalhydride (NiMH) heeft hier minder last van en de Lithium-ion (Li-ion) geen last van. Een lood-zuurbatterij (auto-accu) is een ander type opslag (nat) en kan ook niet veel energie opslaan in verhouding tot het gewicht. Het geheugen effect is er niet maar de kwaliteit gaat wel snel achteruit bij vaak ontladen en weer opladen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een autobatterij is anders opgebouwd (lood-zuur) dan een 'normale' oplaadbare batterij (NiCd of MiNH). Een autoaccu geheel ontladen is zelfs slecht en vekort de levensduur, en capaciteit.
Indien een NiCd niet geheel ontladen wordt, ontstaat het zgn memory effect en krijgt de accu steeds minder capaciteit. Er zijn typen accu's waarbij het memory effect geringer is.