Auto dynamospanning beperken naar 12v

Ik ben momenteel met een LED-projectje bezig. De led's wil ik met 12v aansturen (icm weerstandjes).

Is het mogelijk om de boordspanning van de auto (die met een draaiende motor ong. 14v geeft) te beperken naar max. 12v?

Toegevoegd na 16 minuten:
ofja ik bedoel niet het verlagen van de boordspanning, maar de stroom die ik naar mijn circuit leid beperken naar 12v.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Een draaiende motor geeft 14.4 volt af, geen 13.6 V
Je kunt met een 7812 de 14.4V op 12.00V houden.
Dat vergt slechts 3 onderdelen, de IC kan gekoeld tot 1,5 A houden. Vergeet niet de ballastweerstanden ook op vermogen goed te kiezen

Toegevoegd na 6 minuten:
Zo en nu de betere oplossing, er zijn ledomvormers die maken van iedere spanning tussen 4.2 en 18 volt de juiste spanning (of eigenlijk stroom) voor een led van 1 Watt of 3 Watt, sommige types kunnen meerdere leds in serie hebben.
Werk je NIET met vermogensleds, zet dan 3 stuks in serie en configureer de weerstand voor 14.4 Volt.
Bij stilstand van de motor branden de leds dan iets minder fel (12.6 V is gebruikelijk) maar dit komt de levensduur van de leds ten goede.
Dus alleen bij vermogensleds of de spanningsregelaar/ ballast gebruiken of (veel beter) de beschreven omvormer.
Zulk materiaal heb ik in bezit en het is niet kostbaar.
Bovendien wordt er geen warmte in weerstanden verstookt.
Stel specifieke vragen maar via de persoonlijke berichten, Led techniek is mijn kennisspecialiteit, mijn huis en auto zijn vrijwel volledig van ledtechniek voorzien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Jouw dynamo geeft een spanning van ongeveer 13,6 volt. Deze spanning heb je nodig om de accu op te kunnen laden. (laadstroom)
In jouw geval zou ik een paar diodes in serie zetten met jouw ledjes. 1 diode geeft een spanningsval van ongeveer een 1/2 volt. In jouw geval zouden 3 diodes in serie voorgeschakeld kunnen worden. Let hierbij wel op de polariteit.