Hoe maak ik een lamp geaard? Ik heb een metalen lamp die ik buiten wil hangen ,kan ik die aarden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.9K

Antwoorden (3)

Maak een koperdraad vast aan het metalen omhulsel van de lamp. Liefst met een schroef en verbind hem met de geel-groene draad dat uit de muur komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Controleer eerst of alle metalen onderdelen die je mogelijk kan aanraken verbinding met elkaar maken. Dit kan je doen door ze met een Ohm meter door te meten. Zodra je een erg grote weerstand krijgt (of een overload) betekent dit dat niet alle onderdelen contact maken of slecht contact maken.
Als alle metalen onderdelen goed verbonden zijn volstaat het om op 1 punt een koper draad te verbinden. Dit kan je het beste doen door een bout, moer en revetten door het metaal te hallen en het koper draad vast te zetten aan een oog en die door de bout te halen.
Mochten niet alle onderdelen van de lamp een (goede) verbinding maken dan moeten die onderling op de zelfde manier verbonden worden.

Nu kan je de Aarde draad die uit het huis komt op één van de verbindingspunten op de lamp aansluiten. Nu kan je nogmaals controleren met een Ohm meter of je overal een goede verbinding hebt. En dan zou de lamp goed geaard moeten zijn.

Toegevoegd na 1 minuut:
Hou er rekening mee, een metalen lamp gaat roesten. En een verf laag verslecht de verbinding van je aard punten. Als de lamp nog niet geverfd is is het aan te raden eerst alle aard punten aan te sluiten (en niet lost te halen voor het verven) en daarna pas de lamp te verven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan een lamp aarden, zolang er een metalen behuizing omheen zit. Belangrijk is dat de lamp ook voor buitengebruik geschikt is (IP54?) en genoeg waterdicht is. Butienlampen hebben standaard ook een aarde-aansluiting.