Blauwe stroomdraad zit aan de bruine stroomdraad, kan dan?

In de slaapkamer heb ik 1 dimmer, 1 lichtknopje, 1 plek waar vroeger een rails zat voor verlichting en prop met andere draden op een andere locatie.
Het lichtknopje heeft 2 draden (2 keer blauw en 2 keer bruin). 1 set is niet aan elkaar verbonden, de andere set (blauw bruin) is wel aan elkaar verbonden.
Waar vroeger de licht rails zat komen 2 draden (2 keer blauw, 2 keer bruin) naar buiten.
Van beide draden zitten de blauwe EN de bruine aan elkaar verbonden.

Ik wil nu een nieuwe lamp ophangen, maar welk draadje moet ik nu aansluiten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik kan uit je verhaal geen wijs
Bruin mag nooit aan blauw
want bruin is de fase en de blauwe is de nul
om iets te schakelen heb je een zwarte draad nodig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lampen op rails? meestal houd dit in dat het om 12V halogeen verlichting gaat. ( aangezien 220V rails aan je plafon niet echt veilig is) of is dit niet het geval?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oei, het klinkt alsof er flink is gebeunhaasd in je huis!

Het beste antwoord

Als alles volgens de regelsis aangesloten mag een blauwe draad (de z.g. NUL) nooit aan de bruine draad (de fase-draad) verbonden zijn. Een fikse kortsluiting zou het gevolg moeten zijn. Maar ik begrijp uit jouw verhaal dat je geen sluiting hebt. De enige veilige remedie: Nieuw aanleggen vogens de regels....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ga naar Google Afbeeldingen.
Typ: Schema wisselschakelaar.

Kijk ook bij schema ,,hotelschakeling,,
(de laatste is hetzelfde als de lichtknopjes
bij de trap, beneden aan doen en boven uit,
en andersom)

Bij twijfel, raadpleeg een electricien.

Zo te lezen is het koekenbakkerswerk geweest,
met het risico van kortsluiting en brand.