Waarom geven lichtgevende wijzers van een horloge meer licht nadat ze net door fel licht zijn bestraald?

Ik heb ontdekt dat de lichtgevende wijzers van mijn horloge meer licht geven NADAT ze door een felle LED lamp zijn aangestraald. Hoe kan dat nou?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4K

Het beste antwoord

Fosforescentie

Fosforescentie is het verschijnsel dat een stof na te zijn belicht in het donker nog een poos blijft nalichten. De term betekent ongeveer lichten als fosfor.

In de gebruikelijke nalichtende stoffen is het een gevolg van langzaam terugvallen van door bestraling met licht aangeslagen elektronen. Het feit dat dit langzaam gebeurt komt doordat het terugvallen van de elektronen naar de grondtoestand in de kwantummechanica een verboden overgang betreft.

Fosforescentie wordt onder andere gebruikt in verf op de wijzers van sommige klokken.