Is deze manier van werven wel ok?

Op het internet kwam ik langs een bedrijf die op de volgende manier een nieuwe medewerker probeert te werven.
------------------------------------------------------------------------
Iets om handen,

Door de bedrijfsdrukte blijven sommige zaken of ideeën (wat langer) liggen welke toch heel nuttig kunnen zijn. Om daar iemand voor aan te nemen is economisch onvoldoende rendabel. We zoeken daarom iemand die geen arbeidsrelatie wil of kan hebben maar die toch actief wil zijn binnen het bedrijfsleven. Puur als hobby en niet gericht om geld te verdienen.

Afhankelijk van de kennis, vaardigheid maar natuurlijk ook de eigen interesse kunnen de bezigheden variëren. Voorbeelden van zaken die u op zou kunnen pakken zijn: optimaliseren geautomatiseerd relatie- en kandidatenbestand, zoeken van kandidaten, contacten onderhouden met (potentiële) relaties, namens ons netwerken, enzovoort.

Profiel
* Vindt het leuk om aan het werk te zijn;
* Is niet bang om met de computer te werken;
* Wil minimaal 12 uur per week deze werkzaamheden doen;
* Hoeft hiervoor geen salaris maar wil gewoon lekker aan het werk zijn;
* Vutter, WAO-er, herintreder of iemand anders die geen betaald werk zoekt;
* Voldoende vaardigheden of aanleg voor deze of een deel van de activiteiten;
* Woonplaats op maximaal 0,5 uur reizen van ons kantoor;
* Vlot, open, humorvol en vertrouwenwekkend.
* Goede communicatieve vaardigheden;
* Minimaal MBO plus niveau.

Aanbod
Werkzaamheden die u leuk vindt en voor ons nuttig zijn. Een groeiende organisatie met enthousiaste collega’s. Contact met andere mensen en organisaties in de zelf gewenste mate. Geen salaris maar natuurlijk worden wel alle kosten vergoed.

Contact:
Bent u geïnteresseerd in deze wederzijds aantrekkelijke mogelijkheid, dan zien we uw CV (Word formaat), onder vermelding van XYZ, met een begeleidend schrijven graag per e-mail tegemoet.

-----------------------------------------------------------------------
Toegevoegd:
Vragen die ik erbij heb:
1. Is zo iemand dan wel verzekerd op die werkplek?
2. Wat is de formele status van zo'n werknemer?
3. Kan dit in Nederland zo worden ingericht? Wordt er geen premie ontdoken of i.d. ?
4. Is het wel etisch?
5. Welk mensbeeld zit hier achter?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Even afstemmen met: Marly van Osch
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.careerbuilder.nl/INTL/JobSeeker/Jobs/JobDetails.aspx?job_did=J8E7TB69Y600LSSWR63&cbRecursionCnt=1&cbsid=aa74564e764e43b1a00f968e39b446c1-294830646-VA-4&ns_siteid=ns_nl_g_"Hoeft_hiervoor_gee_
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik had keurig alle namen eruit verwijderd. Voeg jij ze weer toe :)

Antwoorden (10)

Sorry, maar ik vind dit onacceptabel.
Bijdragen aan de winst van dit uitzendbureau, zonder dat daar iets tegenover staat.
Hoe durven ze.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan solliciteer je toch niet? Vragen staat vrij...
AWM
14 jaar geleden
Kijk even naar de kop van de vraag. Daar wordt een mening gevraagd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En ik reageer op de mening die je in antwoord op de vraag geeft. Daar is de reactiemogelijkheid voor.
AWM
14 jaar geleden
Zelf zou ik minimaal het minimum loon eisen als ik aan de slag zou gaan. Het werk dat je doet is een volwaardige baan een geen stageplek. Je functioneert als een volwaardige werknemer en draagt daarvoor de bijbehorende verantwoordelijkheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of je 'functioneert als volwaardige werknemer' en of je daarvoor 'de bijbehorende verantwoordelijkheid draagt', dat is maar de vraag. Dat blijkt niet uit de vacature.
Bijvoorbeeld: Wordt je geacht op bepaalde tijden aanwezig te zijn, of mag je binnen komen lopen als je daar zin in hebt? Ben je verplicht de taken te doen die je worden opgedragen, of mag je kieskeurig zijn/zelf 'pet projects' starten? Wordt je werkelijk afgerekend op resultaten, of zijn ze gewoon blij met alles wat je voor elkaar krijgt?
Ja hoor, ik zie geen probleem. Ieder kan voor zich bepalen of hij het een aantrekkelijk aanbod vindt. Geen haar op mijn hoofd die eraan zou denken, maar een ander misschien wel. Al zou ik als ik de personeelsfunctionaris van dit bedrijf was, niet mijn adem inhouden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan me niemand voorstellen die hier op reageerd behalve een vader of moeder van 1 van de eigenaren.
Vrijwilligers werk doen voor een puur commercieel bedrijf is onlogisch. Als ik in een situatie zou zijn dat ik iets om handen zou moeten hebben zou ik vrijwilligers werk gaan doen voor een ideeel bedrijf. Daar is behoefte genoeg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet iedereen die bereid is te werken zonder geldelijke vergoeding doet dat uit ideële motieven. Iemand kan ook uit puur eigenbelang zoiets aannemen. Begrijp me niet verkeerd, als ik tijd over heb stop ik dat ook liever in een goede zaak dan in andermans bedrijf. Maar ik kan me situaties voorstellen waarin iemand daar niet voor kiest.
sja het is natuurlijk wel een beetje jammer dat een bedrijf op zoek is naar iemand die gratis hun zaakjes komt opruimen maar het gebeurt vrij vaak hoor. Komende pinkpop ga ik ook vrijwilligeren. Eigenlijk is dat pure geldklopperij, ik werk daar een dag en zij verdienen er wat aan en ik niet (maar ik mag de overgebleven dagen dan wel gratis op het festivalterrein rondkijken).
Bij al dit soort dingen staat vragen natuurlijk altijd vrij als bedrijf, als iemand gek genoeg is om gratis te komen werken dan is dat mooi meegenomen. Er moet vlgs mij wel een bepaalde vorm van aangifte bij de belastingdienst worden gedaan.

Toegevoegd op 05-05-2009 15:56:09
ad 1. In principe ben je, als het papierwerk wel gewoon geregeld wordt, wel verzekerd (ik denk dat dat hier ook het geval is omdat er 'wit' in de advertentie staat)
ad 3. Ja dit kan, het kan gewoon wit, ik weet echter niet of daar nog een bepaalde vorm van belasting voor betaald wordt dan..
ad 4. Sja dat is moeilijk, ik vind het eigenlijk wel verwerpelijk dat een bedrijf dit vraagt van iemand. Anderzijds zitten er ook veel mensen thuis die mss wel graag iets willen doen met hun tijd. Daar zou het een oplossing voor kunnen zijn. Vragen staat vrij (al vind ik het dus nogal brutaal)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jah dat is dan mooi weer precies de dag waarop ik de vrijwilliger uit mag hangen.. das wel weer een beetje jammer..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In dat geval krijg je natuurlijk wel betaald, maar dan in natura in plaats van in geld. Een festivalkaartje voor enkele dagen Pinkpop heeft een hele concrete waarde die in geld uit te drukken is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vrijwilligers werk is leuk en goed. Of deze vacature daar nu over gaat?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vrijwilligerswerk is simpel het vrijwillig, zonder dat daar loon tegenover staat, uitvoeren van werk. Of dat bijvoorbeeld ideëel werk is (waar veel mensen aan denken bij vrijwilligerswerk) maakt niet uit. Dus ja, dit is vrijwilligerswerk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jah was een beetje mijn punt, pinkpop is ook een bedrijf, waar winst gemaakt moet worden, zonder ideeele instelling, net zoals het bedrijf uit de advertentie. alleen zijn bij mij de voordeeltjes wat groter idd. Ikzelf vind het niet zo kies dat commerciele bedrijven mensen zonder loon laten werken, maar als het iemand anders zijn behoefte om nuttig te zijn kan vervullen..
Wie belangstelling heeft, kan natuurlijk reageren. In de praktijk zie ik echter allerlei problemen, omdat er op allerlei terreinen verschillen zullen ontstaan tussen deze medewerker en de andere werknemers. Ik zou het bedrijf adviseren toch op de een of andere manier een salaris te geven voor de werkzaamheden.
14 jaar geleden
Ha, die Yason;

Lijkt me geen probleem; ze maken er geen geheim van dat het financiëel nix oplevert. En het staat iedereen vrij om er wel of niet op in te gaan. Bovendien; if you pay peanuts, you will get monkeys....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is wel heel apart, wellicht kijken ze wat ze hier op vangen, en wellicht hebben ze eerder geprobeerd om gewoon personeel erop te krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Manier van werven is ok ( vragen staat vrij )
Of er ook mensen zijn die er daadwerkelijk voor gaan is een tweede.
Verder vind ik het eisenpakket aan de hoge kant voor een onbetaalde functie.
Het zou eerder een optie zijn om in samenspraak met een UWV iemand die een uitkering geniet ( 70% ) er voor te laten werken dit aan te vullen tot 100% ( eventueel naar rato ).
Heb je nog steeds een goedkope kracht en wordt in ieder geval voldaan aan alle verplichtingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klinkt voor mij meer als vrijwilligerswerk dan een job...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie hier geen probleem. Ze zoeken gewoon een vrijwilliger - als dat iets voor je is en je hebt de tijd, dan reageer je, lijkt het je niets dan click je door.

Etisch? Mensbeeld? Status? Onverzekerd premie ontduiken? Allemachtig wat een negativiteit!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een naiviteit!
Volgens mij is het meer een provocatie die moet leiden tot wat publiciteit. Het maakt kennelijk wel wat los. En ja, er is overigens verder niets op tegen maar tegelijk hoop ik dat er niemand op reageert. Want beetje ranzig is het wel.