Ga je per definitie dood als er een tv toestel op 230 volt die aan staat in je bad valt?

Toegevoegd na 7 minuten:
O ja, er zit natuurlijk wel water in het bad en ik zelf natuurlijk ook..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan misschien beter vragen hoeveel doden er in NL zijn die worden geëlektrocuteerd in een badkuip?

Het beste antwoord

Vrijwel elke metalen delen van een bad in een moderne badkamer zijn geaard en ieder modern huis is voor zien van aardlekschakelaars. Als u in een gevuld bad een elektrische apparaat gooit dan zal binnen enkele milliseconde de aardlekschakelaar de stroom afsluiten. Als dit gebeurt als u in bad zit dan zal dat zeker pijn doen en waarschijnlijk zal u hart een keertje overslaan maar u zult het hoogst waarschijnlijk wel overleven. Als u elektrische installatie nog voor zien is van smeltveiligheden ( stoppen) dan zult u waarschijnlijk ook niet aan een elektrocutie overlijden maar zal de pijn en de schade die u lichaam op zal lopen vermoedelijk zeer aanzienlijk zijn. Het is mogelijk om aan elektrocutie te sterven, alleen verijst dit behoorlijk wat technische inzicht en zal het zeker flink pijn doen. Elektrocutie kan behalve brand plekken ook vaak ernstige schade aan de inwendige organen aanrichten. Tenzij u uitgebreide kennis van cardiologie en toegepaste sterkstroom heeft raad ik u dringend af om een poging tot zelfdoding te doen door middel van elektrocutie. De kans dat u sterf aan een elektrocutie met huis tuin en keuken middeltjes is klein terwijl de kans dat u aan een pogen ernstige schade overhoud is daartegen vrij groot is. Ik adviseer u om goed na te denken voor u aan zelfmoord begint en om zeker geen zelfmoord poging in een opwelling te doen.
escape
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit had ik niet verwacht. Maar uit het filmpje van Mythbusters blijkt dacht ik ook wel dat het inderdaad wel pijn doet, maar meestal niet tot electrocutie leidt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik zo labiel was om zelfmoord te overwegen lijkt me dit een vrij complexe manier met zeer weinig zekerheden. De vraag is mij ontsproten daar je het best wel vaak in tv-series meemaakt en ik nieuwgierig was naar de antwoorden.
Kyodo

Andere antwoorden (7)

wel als er water in zit...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 hahaaha ja das een goeie
Nee, de aardlekschakelaar slaat uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de kans dat je dan dood gaat zit er wel in.

Elektrocutie betekent dat het menselijk lichaam in aanraking komt met stroom. Een klein beetje stroom voelen wij niet of nauwelijks. Maar hogere stromen kunnen leiden tot ademhalingsproblemen, verbranding en ernstige hartritmestoornissen, die zonder medisch ingrijpen tot de dood kunnen leiden.

Wat te doen bij elektrocutie:.

*
Raak het slachtoffer beslist niet aan, anders wordt u zelf slachtoffer.
*
Schakel onmiddellijk de stroom uit. Haal de stekker uit het stopcontact of schakel de stroom uit in de meterkast.
*
Bel direct 112.
*
Verleen eerste hulp.
*
Laat het slachtoffer niet alleen.
13 jaar geleden
Voordat je een schok krijgt heeft de aardlekschakelaar de stroomdoorvoer al uitgeschakeld. Niet proberen want je TV gaat wel stuk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stroom is stroom het maakt niet uit of je een haardroger of krultang of tv in het water gooit
als er geen aarde draad aan de tv zit ga je geheid dood.
zie link

Toegevoegd na 1 minuut:
Oh ja als er wel een aarde draad is is ook niet zo comfortabel
capthavoc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed filmpje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen aardedraad is niet van toepassing. Die badkuip is geaard. Dus de aardlek gaat er zowiezo uit.
De vraag zou verboden moeten worden door de Moderator.
Menigeen zou op een idee gebracht worden om te gaan experimenteren.
10 tegen 1 dat als er iemand in bad ligt en daar een elektrisch apparaat in wordt gegooid dat diegene dat met de dood moet bekopen.

Overigens staat op een tv hoogspanning als die aan staat.
Een aardlekschakelaar kan net als zekeringen blijven ,,hangen,, , en een ligbad kan mogelijk niet op de voorgeschreven wijze zijn geinstalleerd.

Een aangesloten boormachine die per ongeluk in de regen heeft gelegen is ook dodelijk. Uw vraag kunt u beter terugtrekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uw opmerking, dat een boormachine, die in de regen gelegen heeft, dodelijk is, kunt U beter terugtrekken! Misschien gaan mensen experimenteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat een flauwekul sxiopo -1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen hebben nog hun eigen verantwoordelijkheid, met jou opmerking zouden we 90% van het internet wel kunnen sluiten voor mensen .... want stel je voor!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vraag terug trekken was ik zeker niet van plan daar het een normale vraag betreft. Als ik zo labiel was om zelfmoord te overwegen lijkt me dit een vrij complexe manier met zeer weinig zekerheden. De vraag is mij ontsproten daar je het best wel vaak in tv-series meemaakt en ik nieuwgierig was naar de antwoorden. Kyodo
DONT TRY THIS AT HOME

De meeste apparaten die in aanraking komen met water geven gewoon hun 220 volt door.
of dit dodelijk is ligt vaak aan de persoon in kwestie, is deze persoon gezond van hart en geest dan is de kans dat hij dit overleeft aannemelijk. heeft deze persoon een zwak hart en is eind 90, dan is de kans groot dat dit zijn laatste bad wordt.

Echter is het bij een tv een andere probleem. (er van uit gaan dat het oom een oude tv gaat met beeldscherm en geen platte)
een oude tv verbruikt het elektronenkanon veel stroom, om dit toch via 220 volt te kunnen regelen word er veel gebruik gemaakt van condenstors deze vullen zich met stroom on ontladen zich als ze vol zijn, waneer ze vol zijn licht aan de opslagcapaciteit van de condensator. dit kan oplopen tot een paar duizend volt. en ja dat is dodelijk.

Of een bad geaard is heeft dan geen waarde meer, de aardlek zal wel uitslaan maar de klap die je krijgt is dan zo hoog. Ook zijn de meeste baden niet eens meer geaard, omdat meerendeels van de leidingen in huis van kunststof zijn. dus ook al aard je een (metalen) bad, dan moet je je goed afvragen of dat bad inderdaad direct naar de aardpen gaat.

Ik probeer hier meer uit te leggen hoe gevaarlijk een oude tv is, dan dat er mensen in bad gaan met tv.
stroom en water moet je altijd scheiden.