Wat is het energieverbruik van een dimlamp in volledig gedimde toestand?

En wat is de verhouding van het energieverbruik van die lamp in volledig gedimde toestand met het verbruik op volle lichtsterkte?

Met dimlamp gebruik ik misschien niet de juiste term maar ik bedoel daarmee een lamp die je met een dimmer op een gewenste lichtsterkte kunt zetten.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

De antwoorders die melden dat het verbruik gelijk blijft slaan de plank volkomen mis.
De meter in de meterkast registreert wat je werkelijk verbruikt, als je de lamp dimt verbruik je minder, je hebt minder licht.
Dat de overtollige energie wordt omgezet in warmte in de dimmer is onzin. Denk maar na: een lamp van 300 Watt, bijv een uplight, zou in bijna geheel gedimde toestand dan bijna 300 Watt hitte moeten wegstoken in de lichtdimmer. Die zou dan wel heeeeeel erg warm worden. (tenzij het een weerstandsdimmer is zoals iemand hierboven schrijft, maar die zijn wel erg ouderwets en zeldzaam)
Onzin dus. De dimmer wordt wel een beetje warm door wat verliezen in de dimmer, zeg een paar watt.

En wie het dan nog niet gelooft: pak een energie verbruiksmeter, die koop je bij het energie bedrijf of de bouwmarkt, en meet het werkelijk opgenomen vermogen.

Om je vraag precies te beatwoorden: dat hangt van de dimmer af. Sommige hebben een "klik" die een schakelaar bedient en zo de lamp helemaal uitschakelen: verbruik 0.
Andere dimmers die geen schakelaar hebben zullen een minimale hoeveelheid energie blijven gebruiken in de orde grootte van een enkele Watt.

Toegevoegd op 11-05-2009 19:22:44
zoek even op fase-aansnijding op het net ...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Bedoel je met 'volledig gedimd' uit? In dat geval gebruikt de lamp niets. Een 'dimlamp' ken ik overigens niet.
Op volle lichtsterkte gebruikt de lamp nagenoeg hetzelfde alsof hij zonder dimmer brandt.
AWM
15 jaar geleden
AWM
15 jaar geleden
In de laagste stand is de lamp uit en gebruikt geen energie. Het verbruik van de dimmer is dan te verwaarlozen.
De dimmer dimt wel het licht maar niet veel in energieverbruik. Voorzover ik weet daalt het verbruik tot 70 a 80% van het normale verbruik van wat is opgegeven voor de lamp, de rest zet de dimmer in warmte om.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
AWM
15 jaar geleden
Dat is niet zo. Dan zou bij een 100 Watt lamp je dimmer gaan roken, want daar zou die 30 Watt dan naar toe gaan. Nee, een dimmer gebruikt wel wat energie, maar bespaart echt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Inderdaad de dimmer spaart echt en ik heb ook niet gezegd dat hij 30% van de energie in warmte omzet. Sorry als ik dat zo heb laten lijken.
De besparing is alleen niet in verhouding tot de daling van de lichtopbrengst.
AWM
15 jaar geleden
Je laatste zin is cryptisch, want je krijgt een lagere energierekening als je dimt. Als je minder licht nodig hebt, dan komt dat mooi uit.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Aan je reacties te zien hecht je meer aan gelijk krijgen dan aan het beantwoorden van de oorspronkelijke vraag; misschien dat dat voor jou zinvol is maar ik zie dat niet zo.
AWM
15 jaar geleden
Het zou helpen als je je beperkt tot argumenten die betrekking hebben op de vraag zelf.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je slaat de spijker op zijn kop!
Een dimmer topt de sinusgolven van de wisselspanning af. Daarmee wordt de effectieve (gemiddelde) spanning lager, waardoor er minder verliezen zijn dan bij een spanningsdeler met weerstanden.

De dimmer zelf gebruikt echter ook energie, dus in volledig gedimde toestand is het verbruik zeker niet nul, maar wel veel minder dan bij een vol brandende lamp.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Allereerst is het belangrijk welke dimmer je gebruikt, een spoel (oudere modellen) of een electronische dimer. Tevens is het belangrijk welke lamp je gebruikt. Uitgaande van de situatie dat je een gewone gloeilamp wil dimmen dan is het zo dat een oudere spoel/weerstand dimmer bijna net zoveel gebruik heeft bij vol of bijna uit, hier wordt de spanning "opgegeten"door de spoel, daarom zit in deze dimmers altijd een glaszekering om te hoge stromen de voorkomen. Anders zou de dimmer de muur uit fikken. Een electronische dimmer werkt met sinusaansnijding en heeft daarom wel een beduidend minder verbruik, exacte berekening is wel mogelijk maar is ook afhankelijk van de gebruikte electonica. Tenslotte heb je nog dimmende spaarlampen en dimbare spaarlampen. Dimmende spaarlampen hebben de mogelijkheid door het snel achter elkaar in en uitschakelen van de schakelaar de lamp op half of 1/3 van het vermogen te schakelen en gebruiken dan ook ongeveer zoveel minder stroom. dimbare spaarlampen zijn voorzien van electronica die de lamp op een lagere (aangesneden) spanning laat reargeren en dus dimmen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
maakt niets uit het verbruik blijft hetzelfde.
verbruik lamp wordt minder verbruik dimmer wordt meer.
zo blijft het in evenwicht.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Tegenwoordig kun je voor heel weinig geld watt meters aanschaffen. Stekker van de meter in het stopcontact en de stekker van de te dimmen lamp in de meter en meten maar. De meeste meters kunnen van alles aangeven en berekenen. Zeer leerzaam apparaat hoor.