Als ik een andere tv neem word dvd dan beter?

Ik heb een tv uit 2013 en toen zat ik een film te kijken uit 2022 maar hij was heel slecht. Als ik nu een andere tv neem bijvoorbeeld 4k qled Oled hd zou die dvd dan mooier op het beeld komen. Of moet ik dan ook een andere dvd-speler nemen voor betere beeld. Ik zat op YouTube via de Chromecast en het was gewoon heel slecht terwijl de wi-fi goed is. En ik weet ook niet dat als ik een 4K TV heb of HD TV of je dan via de Chromecast heldere dingen kan kijken.

2.2K
jc54
2 jaar geleden
Wat voor TV heb je nu, heb je een aparte DVD speler, en wat heeft You Tube en de chromecast er mee te maken?
LeonardN
2 jaar geleden
DVD's kijken op een HDTV is echt een beetje vloeken in de kerk in mijn optiek. Eigenlijk kijk je al 9 jaar non-optimaal. Je moet altijd denken aan de zwakste schakel in je keten. In dit geval is dat de DVD-speler + DVD.
Wat je nu doet is een bron met resolutie van 720x576 uitrekken naar een resolutie van 1280x720 of 1920x1080.
Dat geeft een onscherp beeld.
Je kan hetzelfde bereiken op youtube door een 480p of 360p filmpje te kijken op volledig scherm.
LeonardN
2 jaar geleden
Welke film heb je trouwens gekeken?
Waarom valt het je na 9 jaar opeens op dat je beeld niet scherp is. Dat is ook bijzonder eigenlijk.

Antwoorden (1)

Als ik een andere tv neem word dvd dan beter?

Niet echt. DVD is een oude techniek met een lage resolutie (720x576 interlaced). Daarnaast worden oudere DVD-spelers vaak analoog via een tulp aangesloten (of SCART kabel).
Dat geeft dus op een nieuwe TV altijd een zwak beeld. Een TV uit 2013 kan je al veel beter aansluiten op een blu-rayspeler (via HDMI). Dat geeft een beter resultaat dan een nog nieuwere TV met een DVD-speler.

Je "oude" TV is namelijk al een HDTV. Daar sluit je het best dan ook HD-spelers op aan met HD-content.
Dat geldt ook voor de video's op youtube.
Neem altijd een 4K filmpje en CHECK de instellingen of je wel 1080p ontvangt.

Kijk dus iets als (4K LG OLED - The Black)
https://www.youtube.com/watch?v=njX2bu-_Vw4&t=45s
of
https://www.youtube.com/watch?v=NPGbUjSguMk

Mijn advies is dus. Investeer eerst in de correcte spelers.
Bekijk dan of je TV nog naar wens is.
En beslis dan of je een andere TV neemt.**
Als je een 4K-televisie gaat kopen (en dat zijn bijna alle TV's al). Zorg dan dus ook dat je een 4K-speler koopt.
Dus een 4K-blu-ray-speler, een Chromecast met 4K output etc.

https://tweakers.net/pricewatch/1615126/google-chromecast-met-google-tv-wit-8gb/specificaties/ (4K UHD)
https://tweakers.net/pricewatch/1372020/panasonic-dp-ub154.html (4K UHD)

Eigenlijk zou je grofweg zo de historie van TV kunnen zien:

Oude beeldbuis + DVD-speler (eerder VHS) (576i)
HDTV + Blu-rayspeler + Google Chrome (720p/1080p)
4K TV + 4K-Blurayspeler + 4K Chrome (2160p)

**Bedenk overigens of je nog wel een blu-rayspeler in huis wil halen aangezien tegenwoordig bijna alles via apps/streamingdiensten gaat. De apps zitten al op de TV.

Enkel een 4K TV kopen en alles via apps kijken is dus ook een optie.
===

Nieuwere TV's hebben soms wel betere upscalers dan oudere TV's, en daarnaast nog software verbetering, maar DVD is gewoon niet meer logisch op een HDTV of 4k TV.
=
Oh en als je een Blu-ray speler koopt, dan natuurlijk ook een Blu-ray (anders is de DVD-schijf zelf weer de zwakste schakel).
Toegevoegd op 19 april 2022 15:26: tekst
2 jaar geleden
Utrecht
2 jaar geleden
En de crux zit in je laatste zin.
Maak de vraagsteller nu niet gek: die heeft klaarblijkelijk niet zoveel idee van techniek.
Hij zit een (oude) DVD te kijken die met (op z'n best) SCART is aangesloten op een TV. Zolang hij de film vanaf deze DVD schijf gaat bekijken, gaat het resultaat niet veel beter worden.
LeonardN
2 jaar geleden
Je hoeft er geen verstand van te hebben om te snappen dat een HDTV een HD-speler, HD-schijfje en een HD-kabel nodig heeft lijkt me. De vrager kan dus grofweg 3 dingen doen. 1. HDTV houden, Blu-rayspeler kopen, Blu-ray schijfje kopen. (+HDMI kabel) (ben je voor ~100 euro klaar)
2. 4K TV kopen, 4K Blurayspeler kopen, 4K Blurayschijfje kopen. (voor velen overkill, zeker als je niet groter gaat dan 50 inch)
3. 4K TV kopen en alles via apps/streamingdiensten doen. Stomste optie zou zijn 4. 4K TV kopen en daar de DVD-speler aan knopen en verwachten/hopen dat het dan beter wordt.