Plafondlamp + bijbehorende schakelaar/stopcontact werkt niet, de rest van de groep wel, waardoor komt dat?

Hallo! Onlangs ben ik verhuisd, het appartement was wat verouderd en is volledig gerenoveerd, dus in alle ruimtes zitten nu ook nieuwe stopcontacten, wisselschakelaars, etc. Maar na een paar verschillende pogingen om een plafonniere in de keuken te installeren lijkt het toch alsof deze geen stroom krijgt. De rest van de groep werkt. Ik heb 2 verschillende fittingen en lampen geprobeerd (die het op andere plekken ook gewoon deden), bij de 2e poging ging de lamp tijdens het aan/uit schakelen een paar keer met hele korte flitsjes aan, knipperde een paar halve seconden, en daarna gebeurde er ook niks meer. Daarvoor had het stopcontact in de contactdoos wel stroom, maar inmiddels komt daar ook geen stroom meer uit. Ik heb basis verstand van elektra en ben redelijk handig maar dit is niet echt mijn expertise ofzo. Ik de wandcontactdoos even van de muur gehaald om te kijken of er een draadje los zat, maar ik zag niks raars. Ik heb de moeite niet meer echt genomen om de centraaldoos uit het plafond los te maken om te kijken of er daar iets niet goed zit, omdat het lijkt alsof er überhaupt geen stroomtoevoer is naar de schakelaar. Wat betreft bedrading: centraaldoos heeft een zwart schakeldraad, een blauw nuldraad, voor in de fitting. In de wandcontactdoos leek alles ook zoals het hoort, zwart draad naar de schakelaar, blauw en bruin naar het stopcontact. Ik hoop dat iemand de gouden tip heeft waardoor ik niet 2 maanden moet wachten tot ze het komen fixen. Bedankt!

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
3.2K
Griffin
2 jaar geleden
Je vermeld alleen een zwarte draad naar de schakelaar, daar moet ook een bruine op zitten om de stroomkring compleet te maken. Met een multimeter of spanningzoeker word je een stuk wijzer en kun je de hele kring nalopen, dus heb ik spanning op de zwarte draad uit de schakelaar? heb ik dan daarna ook spanning op de zwarte draad bij de lamp? enz.

Antwoorden (1)

Wat je in elk geval zelf kunt doen:
- controleer of ALLE groepen in de meterkast aan staan. Het zou kunnen dat de plafondlamp op een andere groep zit dan de stroompunten in de rest van die ruimte. Zeker in een keuken is het niet ongebruikelijk om meer dan 1 groep te hebben. Houd hier ook rekening mee als je ergens mee aan het prutsen gaat. De groep van de keuken uitschakelen geeft je niet altijd garantie dat alle draden vrij van spanning zijn! Voor je ergens met je vingers aan zit, altijd eerst controleren met een spanningzoeker.

- check met een spanningzoeker waar je wel en geen spanning hebt: bij het plafondpunt, bij het stopcontact en bij de schakelaar. Als de schakelaar wel stroom krijgt, maar geen stroom doorgeeft, zit daar het probleem. Geeft de schakelaar wel stroom door, dan zit het probleem ergens in een aansluiting in het plafond.

Haal wel even de stroom van de (juiste) groep af voordat je schakelaars en plafond centraaldozen open gaat maken. Dingen ver genoeg loshalen / uit de centraaldoos vouwen zodat je met je spanningzoeker bij alle contactpunten, draden en lasdoppen kunt. Dan spanning er weer op en alles checken met de spanningzoeker.

Dat er een lamp toch eventjes heeft geknipperd, duidt wel op een los contactje ergens. Dat kan in de schakelaar zitten, maar ook in een lasdop in het plafond. Als alle bruine en zwarte draden wel spanning hebben (als de schakelaar aan staat) dan zit er een los contact in de nuldraad. Als er geen stroom loopt, kun je ook geen spanning meten op de nuldraad. Steek een lampje met stekker in het stopcontact zodat je ten minste bij dat stopcontact een stroomkring hebt waarvan ook de blauwe nuldraad op spanning zou moeten staan.