Hoelang blijven foto's en video's bewaard op een usb stick?

Dus zonder de stick telkens te wissen en opnieuw te schrijven.

2 jaar geleden
2.3K
TurfGraver
2 jaar geleden
Zal van kwaliteit van USB stick en opslag afhangen.
Maar 10 jaar kan je wel vanuit gaan.
LeonardN
2 jaar geleden
Misschien is een externe harde schijf of een dvd langer houdbaar? 10 jaar is geen slechte indicatie.
HDD's zijn 3-5 jaar betrouwbaar https://www.newegg.com/insider/how-long-do-hard-drives-and-ssds-last/
DVD's is helemaal niks in mijn optiek. (5GB is tegenwoordig 1 video) Uiteindelijk gaat het erom dat data die je wil bewaren, dat je die dubbel hebt, of 3-dubbel.
1xHDD, 1xUSB, 1x Cloudopslag bijvoorbeeld. Zo zit je altijd goed.

Antwoorden (1)

Daar is men nog niet uit. De dure merken geven 5 jaar garantie, maar daarmee krijg je je data niet terug. In de meeste bronnen wordt 10 jaar genoemd, waarbij vooropstaat dat schrijf- en leesbewegingen de levensduur bekorten, maar stelt in je vraag dat dat niet gebeurt.
Een veel groter probleem is, dat zeg - over 20 jaar - je geen apparaat meer kunt vinden waar je je USB-stick in kunt stoppen. Kom maar eens aanzetten met je floppy-disks!
escape
2 jaar geleden
LeonardN
2 jaar geleden
"waarbij vooropstaat dat schrijf- en leesbewegingen de levensduur bekorten."
Volgens mij gaan er nu twee dingen door elkaar.
1.De volledige levensduur van USB-stick. Op een dag zal deze volledig falen.
2.De levensduur waarop data op een USB-stick behouden blijft.
erotisi vraagt naar 2., jij beschrijft hier 1.
MAAR
"In de meeste bronnen wordt 10 jaar genoemd"
Gaat volgens mij juist weer om 2. Om het duidelijker te maken zou je je bronnen kunnen openbaren.
Hier een bron die met 10 jaar punt 2 beschrijft en juist HERSCHRIJVEN na 10 jaar als uitkomst geeft. Oh en:
https://www.bol.com/nl/nl/p/dolphix-externe-usb-floppy-disk-drive/9200000085383303/?bltgh=u6D-LJPp1-hN-lfuXydLkw.4_11.13.ProductImage
En dat argument is voor USB nog veel makkelijker. Nieuwe USB aansluitingen zijn tot nu toe altijd forwards en backwards compatible.
LeonardN
2 jaar geleden
https://integralmemory.com/faq/how-long-will-data-stay-valid-usb-drive
De 10 jaar die hier genoemd wordt, wordt dus "verlengd" JUIST doordat je data eraf haalt en herschrijft.
erotisi
2 jaar geleden
Misschien is een externe harde schijf of een dvd langer houdbaar?
LeonardN
2 jaar geleden
10 jaar is geen slechte indicatie.
HDD's zijn 3-5 jaar betrouwbaar https://www.newegg.com/insider/how-long-do-hard-drives-and-ssds-last/
DVD's is helemaal niks in mijn optiek. (5GB is tegenwoordig 1 video) Uiteindelijk gaat het erom dat data die je wil bewaren, dat je die dubbel hebt, of 3-dubbel.
1xHDD, 1xUSB, 1x Cloudopslag bijvoorbeeld. Zo zit je altijd goed.
Griffin
2 jaar geleden
@erotisi "Misschien is een externe harde schijf of een dvd langer houdbaar?"
Het wordt over het algemeen beschouwd dat harddrives de beste methode is om langdurig data te bewaren mits je met software elke 2-3 de data herschrijft, een beetje wat LeonardN zegt over USB sticks. In theorie kun je met DiskFresh je data tot ver na 20 jaar bewaren.