hoeveel volt is watt?

mijn videokaart heeft 300 watt nodig en toen stond er op mijn computer 240 volt maar wat ik wil weten hoeveel watt is dat dan?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.3K
LeonardN
3 jaar geleden
Die twee kan je niet op die wijze vergelijken.
Elke computer en elk apparaat met een stekker is een 240v apparaat. Dat is gewoonweg wat er in Nederland (Europa) op stroomnet staat. Als je videokaart 300 watt nodig heeft, moet je kijken of je voeding dat aan kan. Dat is het component van je PC waar de stekker in gaat en welke alle andere componenten van stroom voorziet.
Utrecht
3 jaar geleden
Volt x Ampere = Watt
(= middelbare school Natuurkunde)
Je videokaart trekt dus 300W vermogen. Je computer is aangesloten op het 220V stopcontact. Hoe zit je videokaart aangesloten? Rechtstreeks op het net of via een voeding? Dus op welke spanning (volt) zit je videokaart aangesloten (dat zal er ook op moeten staan).
TurfGraver
3 jaar geleden
"... en toen stond er op mijn computer 240 volt"
Wat stond er eerst op dan? :D
Griffin
3 jaar geleden
Als je kaart 300W nodig heeft dan moet je voeding zo'n ~800W kunnen leveren, want CPU en alle periferie eromheen lust ook wat.
LeonardN
3 jaar geleden
@Griffin Ik gok dat de vrager het verkeerd stelt.
De videokaart zal een 300 watt PSU(voeding) nodig hebben. Dat is namelijk wat in de regel aangegeven wordt:
https://www.msi.com/Graphics-Card/GeForce-GTX-1050-Ti-GAMING-X-4G/Specification

Antwoorden (1)

Volt is niet hetzelfde als Watt.
Je moet namelijk de spanning (in volts) vermenigvuldigen met de stroom (in ampère). Je krijgt daarmee het vermogen (in Watt). Dus als een apparaat 2 Ampère aan stroom doet lopen, betekent dit dat er 2 A * 220 V = 440 watt verbruikt wordt.
Kortweg:
Volt (spanning) x Ampère (stroom) = Watt (Vermogen)
Het feit, dat je PC 240 volt aangeeft betekent, dat je het gewoon op het stroomnet aansluit (220 Volt).