Waarom tellen de elektriciteitsmeters de stroom niet als je bij je eigen de stroomdraad neemt en bij je buur de nuldraad?

toevallig waargenomen ,waarom tellen de elektriciteitsmeters de stroom niet als je bij je eigen de stroomdraad neemt en bij je buur de nuldraad(na de meter en voor de verliesstroomschakelaar),is toch raar niet?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (1)

Woningen zijn, indien nabij gelegen, vaak aangesloten op dezelfde transformator. In NL worden de 3 fasen verdeeld over een groepje woningen. Per woning 1 fase en 1 nul. Die nul is voor alle woningen hetzelfde. Het is ook mogelijk dat woningen op 3 fasen aangesloten zijn en dat de fasen in de woning zijn verdeeld over de groepen. Zie afbeelding.

Mogelijkheid 1.
U heeft in uw vraag beschreven dat u de 'stroom' heeft gemeten. Het is mogelijk dat er geen stroom van elektriciteit (eenheid Ampère) was tussen de fase van uw woning en de nul van de buur als er geen enkel apparaat op was aangesloten. Er zal wel een 'spanning' (eenheid Volt) moeten zijn indien deze fase en nul zijn verbonden met dezelfde transformator.

Mogelijkheid 2.
Uw buur is aangesloten op een andere transformator dan u. Er is immers altijd ergens een grens van de maximale capaciteit. Maar ongewoon is het wel indien het segment woningen betreft.

Mogelijkheid 3.
De fase of nul waren niet verbonden met de wijktransformator.
Plaatje bij antwoord
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
+
Duidelijk schema!
TurfGraver
3 jaar geleden
Stroom meet je niet tussen fase en nul.