Moet je huis opengebroken worden om de elektrabedrading te laten vervangen?

Ik heb eigenlijk een paar vraagjes:
Kan een pc met boxen aan een stekkerdoos van 3 gaten worden gekoppeld? Of is dat teveel voor de stekkerdoos
Ik woon in een niet heel nieuw huis en af en toe flikkeren de lampen wat een teken kan zijn van versleten bedrading: moet je huis opengebroken worden om dit te laten vervangen?
En loop ik nu uberhaupt gevaar in mijn huis?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.5K
LeonardN
3 jaar geleden
Een PC kan je op elk goedgekeurd stekkerblok aansluiten.
Nee om bedrading te vervangen hoef je enkel de wandcontactdozen en de lichtpunten vrij te maken. Dan kan je de nieuwe draden er zo weer doorheen trekken met de oude eruit.
TurfGraver
3 jaar geleden
Zal van totaal afgenomen vermogen van PC en boxen afhangen.
Bedrading vervangen zal in het algemeen niet betekenen dat huis opnengbroken hoeft te worden (nieuwe bekabeleing door bestaande buizen).
Bij kapote (of metalen) buizen zal er meer moeten gebeuren.
Voor veiligheid is dit wel verstandig.
LeonardN
3 jaar geleden
"Zal van totaal afgenomen vermogen van PC en boxen afhangen."
Ik kan me niet een praktisch voorbeeld bedenken waarin je een stekkerblok kan overbelasten met een PC.
Stekkerblokken kunnen in de regel ~2500 watt aan.* De hoogst mogelijke PC-voeding die ik ken is 2000** watt. Dat is echt overkill voor 99,999% van de mensen. Zelfs de meesten die zo'n voeding hebben zullen hem niet volledig belasten. * https://www.kabelshop.nl/Stroom/Advies-over-elektra/De-juiste-stekkerdoos-kiezen-p239931.html ** https://tweakers.net/nieuws/101154/super-flower-brengt-2000w-voeding-voor-consumenten-uit.html Ik dacht persoonlijk dat stekkerblokken zelfs nog meer aan konden:
https://www.allekabels.nl/na/7069/1049905/stekkerdoos-6-voudig.html?gclid=Cj0KCQiAyJOBBhDCARIsAJG2h5cXj_xGf7nBqNG7uAi58fud0j183VmWF9IPrL_UmEfAbtybcIMB0mQaAn-XEALw_wcB
230V x 16A = 3680 watt (maar zo simpel zal het wellicht niet liggen).
TurfGraver
3 jaar geleden
@LeonardN, En boxen.
Active PA boxen (en ja, er zijn zat gekken welke deze in huis hebben en aangesloten op een pc en 1 groep) kunnen flink wat vermogen nodig hebben.

Antwoorden (1)

1 ja dat zou moeten kunnen pas wel op dat je de stekkerdoos dan niet met bijvoorbeeld een wasmachine koppelt of een ander "zwaar" apparaat.
2 de elektra is gevreesd in de muren en als je die wilt vervangen hoef je die gevreesde lijnen alleen open te breken, je kan zien waar ze zijn gevreesd door gewoon te kijken waar het stopcontact zit.
3 je loopt geen gevaar je moet het alleen even vervangen dat kun je zelf doen als je een beetje technisch bent en anders kun je gewoon de aannemer vragen.