Lasers tot hoever verboden

Tot hoever zijn die dingen legaal en waar kan ik nog meer kopen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (2)

Op 1 maart van dit jaar zijn er 23 modellen laserpennen bij de wet verboden,omdat ze schade toebrengen aan mesen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laserpointers die meer dan 1mW afgeven zijn verboden te gebruiken.
Professionele handheldlasers met sleutelbeveiliging mogen meer vermogen hebben.
Het echte gevaar schuilt hem echter in de gebruiker.
Mensen die hun kinderen in het buitenland laserpennen geven /laten kopen kunnen het oog in een fractie van een seconde kan ruineren.
Daar komt bij dat vooral groene lasers gepompt worden met nog veel krachtiger infraroodlaser (808nM) die door een Nd YVO4 kristal in 1024nM (IR) en door een ktp kristal in 532nM (groen licht) omgezet worden, waarbij een filter die infrarode laserstralen hoort tegen te houden vaak ontbreekt.
Dat is zeer gevaarlijk, de pomplaser produceert wel tot twee Watt, wordt door het oog nauwelijks waargenomen maar verbrandt het netvlies in milliseconden.
De andere gevaarlijke golflengte van 1064 nM zien we helemaal niet, maar penetreert het oog en beschadigt wederom het netvlies , zonder dat we ook maar iets vernemen.
De paar mW groen licht ervaar je , als je daar een reflectie van in je oog opvangt als zeer helder, vele malen zo fel als de zon.
De zeer veel hogere vermogens neem je dus niet of nauwelijks waar maar mollen je netvlies.
Zo heb je ook de rode laserdiodes uit DVD branders, die spugen tot 220mW rood licht uit, voldoende om een lucifer aan te steken die gelukkig wel als zeer fel wordt gezien.
Het nieuwe gevaar is de 404 nM blueraylaserdiode.
Deze gooit er 170mW uit, maar die neem je nauwelijks waar, ook een sigaret steek je met zo een laserdiode aan, Hij valt pas op als de UVA straal katoen of fluorescerende verf raakt wat dan zeer fel oplicht.
Deze straal veroorzaakt zonnebrand achtige huidschade, laat staan wat die op het netvlies doet.
Nog afgezien van wat verboden is , het volgende.
Gebruik nimmer laserpointers met meer dan 1 mW output (totaal).
Wanneer handheldlasers voor presentaties nodig zijn, gebruik dan een type met een sleuteltje en wanneer het
een blauwe of groenlichtlaser betreft, controleer op het infraroodfilter, een transparant, licht azuurkleurig glazen plaatje. Bedenk dat handheldlasers zelfs op kilometers afstand nog kunnen verblinden (vliegtuigpiloten, maar ook verkeersdeelnemers, spelende kinderen , dieren.
Geef een laser nooit als speelgoed aan een kind of jongere, zelfs 1mW lasers veroorzaken oogschade als je er in gaat staren.
Als extra opmerking, pas ook op voor de nieuwe generatie ledlampen, de CREE, Z Power of lumileds zijn zo fel dat ook deze oogschade kunnen veroorzaken