Ze hebben bij mij het schakeldraad als nuldraad gebruikt in de stopcontacten. Wat nu?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
14.8K
TurfGraver
3 jaar geleden
Als je het weet wat is het probleem?
Griffin
3 jaar geleden
Heb je in de nabijheid nog iets van doos o.i.d. met een nul waar je die vandaan kan halen?
TurfGraver
3 jaar geleden
@Griffin, Sterker nog, deze is al aanwezig zo te lezen.
Alleen verkeerde kleur (en mogelijk dikte) draad.

Antwoorden (2)

In principe moet je het laten vervangen door degene die het aangelegd heeft. Meestal is schakeldraad 1.5 mm2 en nuldraad 2.5 mm2. Schakeldraad is dunner en kan dus minder vermogen aan. Dit zou brandgevaarlijk kunnen zijn.

Echter, als het wel 2.5 mm2 schakeldraad is, kan het in principe geen kwaad en kan je het laten zitten. Maar laat het wel nakijken.
3 jaar geleden
Als de dikte maar 2,5mm2 is dit volgens mij geen probleem.
Als er iemand een probleem van maakt kan je de aardingsdraad losschroeven en er een beetje aardingsgaine over schuiven of aardingstape rond doen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
TurfGraver
3 jaar geleden
Gaat om null, niet aarde.