Hoe kan ik zelf een gepersonaliseerde 3D-lamp maken (zie foto)?

Ik wil een bijzonder cadeau maken voor mijn vriend en zag laatst dit soort lampen (zie foto) nu vroeg ik me af, kan ik zelf zoiets maken thuis? En zoja wat heb ik nodig? Is er een speciaal soort draad voor nodig of hoe werkt het? Ik hoor graag van jullie.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
3.4K

Antwoorden (1)

De lamp die je ziet is niet gemaakt van draad, maar van een plaat plexiglas. In de plaat zijn lijnen geslepen, uitgefreesd, en van onderaf wordt er licht tegen de plaat geschenen. Zo lang het plexiglas heel is, met een gladde oppervlakte, gaat het licht door de plaat zonder dat je dat ziet. Maar op de randen van de plaat en waar de groeven zijn gemaakt, krijgt het een andere brekings index waardoor het licht zichtbaar wordt.

Dit zou je in principe zelf kunnen maken met een plaat massief plexiglas, een decoupeerzaag, bovenvrees of multitool, en een houder waar de plaat in past met bijvoorbeeld een led-strip eronder.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Heel erg bedankt! Ik zal eens gaan kijken waar ik die materialen kan halen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Weet je/u toevallig ook hoe dik het plexiglas ongeveer zou moeten zijn?
Inekez1
3 jaar geleden
Hoe dikker het plexiglas, hoe meer licht erdoor gaat. En met dikkere plaat kun je ook diepere groefjes maken. Die moeten in het plaatje, maar niet erdoorheen. Hoe dieper de groefjes, hoe meer licht ook daar vanaf straalt. Hoeft het geen echte lamp te worden, maar wil je net voldoende licht om de lijnen te zien, dan heb je dus aan een dunner plaatje voldoende. Ik denk dat qua stevigheid 4 of 5 mm wel het minimale is. Dikker dan een cm is niet nodig, tenzij je er een heel groot ding van wil maken. Ik schat dat het voorbeeld op de foto gemaakt is uit een plaatje van ongeveer A4 formaat. Bij bouwmarkten vind je vaak wel plexiglas plaat. Dat is groter dan A4, maar dan heb je mooi een stukje over om op te oefenen. De buitenlijn uitzagen met decoupeerzaagje of figuurzaag zal nog wel lukken in 1 keer, maar de lijnen erin graveren vergt wel wat oefening. Doordat het freeskopje ronddraait heeft het altijd de neiging opzij te gaan in plaats van de lijn te volgen die jij wil.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dankjewel!