Hoe kan ik spanning op de aardrail van mijn meterkast krijgen?

Hallo,

Ik meet spanning op de aardrail van de meterkast .
Hoe is dat mogelijk ?

Daarbij zie ik nergens in de woning een aardpen zitten .
Kan het zijn de de aarde op een andere manier weg vloeit ? Of hoort weg te vloeien .
Zo ja hoor ik graag welke op welke manier

3 jaar geleden
1.9K
TurfGraver
3 jaar geleden
Waar meet je deze spanning 'tussen'?
Griffin
3 jaar geleden
Maar hoeveel spanning meet je dan op die aardrail?
Jacobus1987
3 jaar geleden
Tussen aarde en nul 111.4V

Antwoorden (2)

Alle randaardes van het huis zijn verbonden met de "aarde" aansluiting in de meterkast. Deze aarde aansluiting moet ook ergens in de aarde wegvloeien. Anders is het vrij nutteloos.

Een pin hoef je niet altijd meer te zien. Het kan wel zijn dat je de aarde ergens in de muur ziet verdwijnen en uit het zicht gaat het dan de aarde in (ik heb me rot gezocht naar de aardpen, zat onder de grond, vond ik toen ik een leiding moet opgraven (zat net buiten het huis, net buiten de muur), maar in mijn huis is in het verleden niet alles fantastisch aangelegd...).

Wat betreft de spanning op de aardrail. Deze zou niet aanwezig moeten zijn. Zeker niet als de spanning echt wegvloeit. Dit is niet het geval want anders had je geen spanning gemeten (of zou de aardlek er uit schieten).
Ikzelf heb heel lang een lek gehad dat ik niet kon vinden. Bleek dat er in een lamp sluiting was en daardoor klapte elke keer als de lamp aan ging de spanning er uit door de aardlek. Klinkt simpel, maar door andere omstandigheden erg moeilijk te vinden. Maar in zoiets kleins kan het al zitten.

Je kan het vinden door alle stroom in het huis uit te zetten en kijken wat je meet. Per groep aanzetten zodat je kan zien wanneer er spanning op de aarde komt. En zo gaan lokaliseren. Houd er wel rekening mee dat als je alles uit zet, en de aarde niet kan wegvloeien, je het spanningsverschil blijft meten. De aarde moet wel "ontladen" worden.
3 jaar geleden
Als je met meerdere huizen onder één kap woont, dan kan het zijn dat er ook meerdere huizen één centrale aardleiding hebben. Op die manier zou het kunnen zijn, dat een sluiting bij de buren bij jou meetbaar is.
jc54
3 jaar geleden
HeerVoldemort
3 jaar geleden
Bedoel je met "meerdere huizen onder 1 kap" een rijtjeshuis?