hanglamp ophangen maar bij het aansluiten van blauwe draad liet deze los, waar kan ik deze aansluiten?

Bij het aansluiten van de nuldraad (blauw) is hij losgeschoten uit het plafond. Kort blauw draadje. Waar heeft hij gezeten en hoe krijg ik hem weer op z'n plek? Er zit wel een lasklem met nog drie blauwe draden maar die zijn van stopcontact. Hoort de losgelaten blauwe draad in het lasklemmetje? Er is een plekje vrij. Of komt hij ergens anders vandaan? Volgens mij kwam hij niet uit de lasklem maar naast de zwarte uit een andere hoek. Durf het niet goed aan om hem zomaar ergens in te steken maar zonder kan ik de lamp niet aansluiten.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

Kleur op kleur = Blauw bij blauw.
Hij is dan losgeschoten uit de klem.
3 jaar geleden
Griffin
3 jaar geleden
"Kleur op kleur = Blauw bij blauw."
Dit kun je niet zomaar stellen, immers gebruiken veel amateurs nog een stukje draad wat over is en wat toevallig een andere kleur heeft, dan gaat jouw kleur op kleur theorie niet op. Je moet vaststellen of de andere draad daadwerkelijk de schakeldraad is, want in de situatie die de vraagsteller schetst kan het makkelijk zo zijn dat het een stukje blauw draad is wat als schakeldraad is gebruikt.