Hoe komt dat mijn wifi sneler is dan mijn bekabelde verbinding?

Me modem en WiFi router staan 2 meter van me pc vandaan .ik heb een super snelle pc ,met Een netwerkkaart netwerkkaart 1000 mbps ,ik heb nu Een internet verbinding van 120.MB Dwounloud en 12 uploud deze snelheden haal ik Dus niet op mijn pc maar wel op me g5 Wi-Fi met me telefoon en tablad

3 jaar geleden
1.1K
Griffin
3 jaar geleden
Zit je ethernetkabeltje soms in een 100Mbit poortje?
Wat zegt https://www.speedtest.net/ ?
Utrecht
3 jaar geleden
Of kwaliteit van de kabel. Ik heb ooit eens een nieuw UTP kabeltje gekocht voor tussen de router en m'n NAS. Omdat ze naast elkaar stonden dacht ik dat een korter kabeltje beter zou zijn. Bleek geen verbetering: ging van 1000mbps terug naar 100mbps.
Griffin
3 jaar geleden
De stelling dat je 1Gbit ethernet kaart hebt, en daardoor ook 1Gbit/s moet hebben loopt een beetje mank, immers is het net als een ketting die zo sterk is als de zwakste schakel. Is bijvoorbeeld je ethernetkabel zodanig defect dat je maar de helft van de paartjes hebt, dan spreekt de switch gewoon een lagere snelheid af met je 1Gbit ethernet kaart.

Antwoorden (1)

Het is aannemelijk dat je dan verouderde netwerkkabels hebt. Vaak staat er op de kabel zelf een type genoteerd, Cat4 is vrij gedateerd, cat5 of cat6 is recenter.