Waarom laad een powerbank oplader langzamer dan stopcontact?

Waarom is een powerbank met een 220 v output (oftewel gewoon een stopcontact) langzamer dan een stopcontact van huid?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.8K
LeonardN
3 jaar geleden
"langzamer dan een stopcontact van huid?"
Wat??
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik neem aan dat het hier gaat om een adapter via netstroom (220V dus) versus een powerbank op een telefoon o.i.d. op te laden??
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ja nou ik wil mijn zwembad pomp aansluiten op een powerbank met een ac Port met 220 volt alleen ben ik bang dat het niet gaat werken ivm te weinig ampere

Antwoorden (1)

Het gaat ook om het aantal ampère die de powerbank afgeeft.

Elektrische stroom is een klein beetje vergelijkbaar met water dat vanuit de bergen naar zee stroomt. Het aantal ampères geeft dan aan hoeveel water er per seconde voorbijkomt. Het aantal volts is in dit beeld het hoogteverschil tussen de bergen en de zee, dat verantwoordelijk is voor de stroming van het water.

Oftewel met een hoger amperage laad de batterij van wat je oplaad sneller op.
Er vanuit gaande dat je bijvoorbeeld een telefoon wil opladen zal er een (originele) adapter bij zitten die zorgt voor de meest optimale verhouding van volt en ampere naar je telefoon vanaf het stopcontact van je huis. Een powerbank heeft een algemene output afstelling welke meestal lager en niet zo ideaal is als de originele adapter. Wat dus inhoud dat de powerbank langzamer iets oplaad dan een originele adapter.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Selwyndb
Vooral het begin erg leuk uitgelegd.
+