Bestaat er een auto (bestuurbaar autootje) met een schroef aan de voorkant waarmee hij tunnels kan graven?

In bijvoorbeeld de Donald Duck zie je vaak dat de zware jongen in een auto zitten met een schroef voorop waar ze ondergrondse tunnels mee graven. Maar bestaat dat echt?
Zo ja hoe heet het en waar kan je er eentje kopen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.4K
Antoni
4 jaar geleden
Om zo'n machine nuttig te kunnen gebruiken, zou de voorkant van de schroef minstens even groot moeten zijn als de voorkant van de auto, anders verdwijnt bij gebruik alleen maar de schroef in de grond -en dan stopt het hele proces van graven. Een handig te gebruiken combinatie krijg je niet meer als de voorkant van de schroef even groot of groter is dan de voorkant van de auto, onder meer omdat je zicht vanuit de auto door de schroef wordt belemmerd. Ook is er een enorm vermogen nodig om de schroef te kunnen laten graven. De apparatuur hiervoor past waarschijnlijk niet in een klein autootje. In de praktijk zal een voertuig zoals jij dat zoekt een enorme machine zijn.
LeonardN
4 jaar geleden
Als je zoiets zou maken zoals in de DD dan zou de schroef een klein stukje de grond ingaan en daarna zou de auto gaan draaien ipv de schroef. Net zoals een boormachine die vast slaat. De boormachine gaat dan draaien ipv de boor.

Het beste antwoord

Tja... 't is maar wat je als 'auto' ziet...

Een TBM (tunnel boring machine) voldoet wel aan je beschrijving van een bestuurbaar apparaat met een schroef aan de voorkant waarmee het apparaat zich onder de grond voort kan bewegen, maar bepaald klein is zo'n ding niet. (het weegt tonnen !)

Bedenk voor het 'auto-concept' dat in stripverhalen ook vaak voor het gemak even vergeten wordt dat de grond die je wegschraapt met je schroef èrgens naar toe moet.
Dat is dus om of dóór je voertuig heen. Zelfs al zou je daar in slagen en alle zand om je machine heen naar achteren te verplaatsen, dan nog zit je onder de grond met problemen als de aanvoer van energie (vaste grond verplaatsen kost enorm veel energie) en lucht voor de bestuurders.

Dat soort praktische bezwaren zorgen ervoor dat de uitvindingen van Willie Wortel alleen maar in strips kunnen bestaan. :-)
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Zulke machines bestaan maar zijn niet bepaald klein en goedkoop :)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Deze machines worden al lang gebruikt, maar dat noem ik geen bestuurbaar graaf-autotje of "molmobiel".