Hoe kan ik het snoer van een FOTO lamp van IKEA vervangen?

Ik wil graag het snoer van een FOTO lamp van IKEA vervangen. Er zit een kapje bovenop de lampkap, hier zit het snoer aan vast. Ik (een vrouw die denkt dat ze alles wel zelf kan) krijg het niet voor elkaar. Het zit aan de binnenkant met een wit ding vast. Ik krijg dit niet losgedraaid. Maar kan ook niet zien of er een schroefje oid aan de zijkant van dat witte ding zit. Kan iemand mij helpen? Zie foto.

Picture for question
4 jaar geleden
7.4K

Antwoorden (2)

Ik denk dat je dat witte ding gewoon kan laten zitten. Het snoer loopt daar alleen maar doorheen zo te zien. Als je de schroefjes in de fitting losmaakt kun je waarschijnlijk het snoer omhoogtrekken en er helemaal uit.
4 jaar geleden
MissB
4 jaar geleden
Ok, bedankt voor de tip. Echter er zit geen schroefjes in de fitting. Die van IKEA schijnen wat apart te zijn
grasmaaier
4 jaar geleden
mja, dan weet ik het verder ook niet. succes ermee in ieder geval.
Er zit een plastic schroefje in de zijkant van het zwarte dopje op de bovenkant van de lamp. Dat draai je los zodat het snoer daar doorheen kan glijden. Bovenaan de fitting zitten 2 vlakke stukjes in het schroefdraad. Die moet je goed inknijpen, tegelijkertijd, en dan met het snoer het middelste stuk van de fitting uit het buitenste deel duwen. Als dat is gelukt zie je vanzelf de kleine schroefjes waarmee de draden aan de fitting zitten. Dat kun je dan vervangen, nieuw snoer door het pijpje halen en de fitting weer in elkaar klikken.

De theorie is simpel, in de praktijk is het bijna niet te doen.
Ik heb meerdere van zulke lampen en heb bij 2 het snoer vervangen na heel veel gepruts en gedoe en geduld en gevloek... De rest van de lampen heb ik maar gewoon met het lelijke witte snoer opgehangen ipv te vervangen door zwart snoer. Het is echt een rotwerkje! Geen idee waarom Ikea alles maakt dat je zelf in elkaar kan zetten, maar wat daarna nooit weer los wil.
Succes...