Wat is de functie van de schakelaars onder mijn stoppen?

Twee groenen en een witte (links) zoals op de foto te zien is.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2K

Antwoorden (3)

Daarmee kun je de stroom per groep apart uitschakelen, wanneer er bijvoorbeeld ergens in het circuit van een groep gewerkt moet worden.
jc54
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Gaat de schakelaar ook automatisch om als je kortsluiting maakt? Of is dan meteen je stop kapot.
Computoon
4 jaar geleden
Als ik het goed zie op de foto zit links naast de stoppen de aardlekschakelaar. Die zou moeten omspringen voordat de stop springt.
Daarmee kun je de groep uitschakelen waarbij de stop hoort. Handig als je bijv. een nieuw stopcontact wil laten aanleggen maar niet het hele huis spanningloos wil maken. Maar voor de zekerheid kun je er dan ook nog de stop uitdraaien.
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ echt al heel lang geen stoppenkast meer gezien.
Daarmee kunt een groep onder last uitschakelen.

De bedoeling is om eerst te schakelen en dan de last te scheiden (zekering verwijderen).

Zonder de schakelaar gaat ze zekering vonken als er nog een last is. (apparaat dat aan staat)