In de volksmond zeggen we dat de stroom van plus naar min gaat.

In de elektronica doen we het heel anders.
We zetten bij een stroomdraadje een pijl.
Als de stroom in die richting loopt is de stroomsterkte positief.
Als de stroom in de andere richting loopt, is de stroomsterkte negatief.
De pijl geeft de teken afspraak weer. De richting die we positief noemen.
Reddie
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Klopt, maar dit is enkel als het net (/je bron) op een frequentie van 50Hz werkt. Meestal is dit het geval maar in sommige landen zoals Amerika etc. is dit 60Hz.
In de wetenschap heeft men ooit afgesproken dat stroom altijd van de pluspool naar de minpool loopt. Toentertijd wist men eigenlijk nog niet wat er zich in een stroomkring afspeelt. Nu weten we inmiddels dat elektriciteit veroorzaakt wordt door de elektronenstroom. Elektronen zijn negatief geladen atomen die worden aangetrokken door de pluspool. Men zegt dus nog steeds dat stroom van plus naar min loopt, maar de daadwerkelijke deeltjesstroom stroomt juist van min naar plus.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ https://www.wetenschapsforum.nl/index.php/topic/184654-richting-stroom-en-richting-elektronen/
Stroom is gedefinieerd als verplaatsing van positieve lading, en gaat van plus naar min. Echter, uit experimenten bleek dat elektronen zich bewegen van min naar plus, dus werd aan het elektron een negatieve lading toegekend zodat de definitie van stroom behouden kon blijven.
gvrox
4 jaar geleden
Bij gelijkspanning (DC) gaat het een richting op van + naar -
En Bij wisselspanning (AC) veranderd de + & - positie 50 keer per seconden.
4 jaar geleden
Negatieve kant heeft atomair elektronen(-'tjes) teveel, hierdoor kan het deze elektronen afstaan aan een kant met een positieve lading(deze kunnen nog elektronen ontvangen ). Of een atoom 'teveel' of 'te weinig' elektronen heeft hangt af hoeveel elektronen er in de buitenste schil zitten; heef teen atoom nog 2 elektronen nodig om zijn buitenste schil te volbrengen(hier is de atoom het stabielst)dan zal hij om 2 elektronen vragen(of 2 nodig hebben) dus krijgt deze een lading van 2+. Dit wordt onderling 'gevraagd' bij een anders soortgelijke stof die een lading heeft waardoor het molecuul neutraal staat, hier is een negatief atoom voor nodig. De negatieve atomen hebben elektronen teveel waardoor het elektronen kan afstaan. Bij het binden van een atoom met 2+ zal er dus een 2- atoom nodig zijn. Hierdoor kunnen we verklaren dat de negatieve(-)kant elektronen BEVAT en deze kan AFSTAAN aan de positieve(+)kant van de schakel(of zelfs bij een chemische mengsel)omdat deze elektronen NODIG heeft. Je kan dus wetenschappelijk verklaren dat de elektronen van de - naar de + kant stromen.
een jaar geleden