Ik heb een NVIDIA laptop en ik wil er een gamemonitor bij kopen, moet het dan geen AMD monitor zijn?

Er staat namelijk 'AMD FreeSync werkt niet in combinatie met videokaarten van NVIDIA', dus welke moet ik dan kopen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
Overigens is het onverstandig om te gamen op een laptop. Desktops zijn daar veel geschikter voor.
BonBonvanJohn
5 jaar geleden
Waarom? Misschien heeft vragensteller wel een echte game laptop?
LeonardN
5 jaar geleden
Punt blijft. Desktop zijn altijd beter en goedkoper/beter uitbreidbaar voor gaming.
Enkel als je mobiel moet zijn is een laptop het overwegen waard. Maar dan nog is een gamingdesktop+portable laptop te prefereren in de meeste gevallen. Desktop
-grote monitor (laptop kan je ook een monitor op aansluiten, maar dan is het effect weg)
-los keyboard+muis
-uitbreidbaar
-betere koeling
-zwaardere componenten
-goedkoper per performance
Laptop
-mobiel

Het beste antwoord

Het mag zowel een AMD Freesync monitor zijn als een Nvidia Gsync monitor als een monitor die beide technologieën niet ondersteunt. Ze werken allemaal. Wat echter niet werkt als je Freesync-monitor op een Nvidiakaart, of Gsync-monitor op een AMDkaart aansluit is de speciale module die zorgt dat de framerate die de videokaart uitstuurt wordt overgenomen door de monitor.

Freesync/Gsync zijn technologieën om screentearing en stutter tegen te gaan. Ze geven vloeiender beeld zonder dat dat in tweeën wordt gesplitst en met minder lag dan VSync. Die technologie werd vroeger door Vsync opgevangen, dat was gewoon een softwarematige truc om tearing tegen te gaan.

Je kan dus elke monitor kopen `(kijk wel naar de aansluiting en bedenk goed dat meer pixels=minder fps), maar enkel een GSync-monitor zal de hardwarematige VSync-truc ondersteunen.

GSync monitoren zijn wel duur. Veel duurder dan Freesync-monitoren. Maar zoals eerder gezegd alle monitoren zullen werken. Een Freesync monitor zal werken als een non-Freesync monitor op jouw laptop.
---

Overigens bestaan er geen "AMD monitoren" het is een monitor van Asus of Acer, met AMD Freesync technologie.
Toegevoegd op 20 augustus 2018 17:21: tekst