Waarom zitten veel draadloze technieken op de 2,4Ghz band?

Is dat puur historisch gegroeid, middels wetten en licenties of heeft het ook een technische reden? En hoe kan dat dan wereldwijd (ik geloof dat het wereldwijd is, maar wordt graag op tegengesproken) zo is?

5 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (1)

Dat is allemaal ontstaan door een apparaat dat we allemaal in de keuken hebben staan: De magnetron. Die opereert om een aantal redenen het beste op een frequentie van 2,45 Ghz. En niet alle radiosignalen worden geabsorbeerd door het voedsel, het zendt ook uit in die frequentie. Je hebt geen vergunning nodig daarvoor, dat stukje frequentieband is vrijgegeven voor dit gebruik. Toen de FCC (de Federal Communications Commission in de USA) opzoek ging naar een vergunningsloos frequentiebandje voor draadloze apparatuur, besloten ze datzelfde bandje te gebruiken. Omdat de magnetrons kunnen storen is er wat bandbreedte aan beide zijden van de 2.45 Ghz die gebruikt mag worden. (2,400-2,483.5 Mhz
escape