Waarmee wekte we vroeger elektriciteit op?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.5K
LeonardN
5 jaar geleden
Vroeger wekte we geen elektriciteit op, dat is vrij recente uitvinding.

Antwoorden (3)

Dat werd vroeger (en nu ook nog wel maar veel minder) gedaan met steenkool.
5 jaar geleden
In West-Europa had je vroeger veel steenkoolmijnen. Mijnwerkers haalden steenkool uit de bodem. Het werd gebruikt voor bijvoorbeeld licht.
Allessandro volta! Een knappe kop die eerste batterij, de eerste accu uitvond. Zuilen van metalen schijven, water en zout. Zo wekte hij elektrische stroom op. En daar hebben we nu nog plezier van. Maar James Watt heeft ook zijn steentje bijgedragen aan het opwekken van elektriciteit.

Hij verbeterde de stoommachine. Want stoomkracht wordt nog steeds gebruikt in elektriciteitscentrales. Door met olie, gas of steenkool vuur te stoken krijg je stoom. Die stoom heeft de centrale nodig om een grote dynamo te laten draaien. Die dynamo wekt dan elektriciteit op voor de centrale.
5 jaar geleden
De eerste electriciteiscentrale (1870) draaide op waterkracht. Watermolens waten daarvoor al een langer bestaande manier om constante beweging (voor bv zagen pompen of meelmalen) te genereren.