Hoe zorg je er voor dat je laptopscherm niet meer flikkert?

Ik heb een lenovo ideapad 520 en sinds vandaag flikkert mijn scherm de hele tijd het lijkt mij geen hardware defect maar puur software matisch want het beeld past zich de hele tijd aan dus weet iemand hoe je dit moet verhelpen?

10.5K

Antwoorden (1)

Hoi,

dit kan aan je software, instellingen en ook je hardware liggen.
Als eerste de software:
Ik raad aan dat je de driver van je (geïntegreerde) grafische kaart update. Kijk hiervoor op: https://pcsupport.lenovo.com/nl/nl/products/laptops-and-netbooks/500-series/520-15ikb/downloads?linkTrack=footer:Support_Downloads

Als dat niet helpt misschien even naar de instellingen kijken.
In de driver die je waarschijnlijk net hebt gedownload, kun je bij de instellingen van de driver Vsync aanzetten. Deze synchroniseert de refreshrate van je laptop met die van het beeldscherm. Ook zou je kunnen proberen om de refreshrate omhoog te doen. Van bijvoorbeeld 30 Hz naar 59-60 Hz.
De refreshrate kun je ook aanpassen in de Grafische Eigenschappen van de Intel grafische kaart driver. (deze open je door met je rechtermuisknop op je bureaublad te klikken en vervolgens Grafische Eigenschappen... te selecteren. Kies bij het openen van het programma Geavanceerde modus.) (Refreshrate = Vernieuwings-Frequentie.)

Als dit allemaal niet helpt kan het toch aan de hardware liggen.
Dit kun je checken door het scherm een paar keer achterelkaar op en neer te bewegen. Als er een relatie is tussen het bewegen en de intensiteit van het flikkeren ligt het waarschijnlijk aan het beeldscherm.
In dat geval vermoed ik een probleem met de LED-backlight van je scherm. Deze zal dan gerepareerd moeten worden. Op de website van Lenovo kun je checken of jouw laptop nog onder de garantie valt.