waarmee kan ik met 1 schakelaar, 2 verschillende inputs selecteren?

ik wil een kratradio maken met een 12v autoradio erin. nou wil ik deze kratradio zo maken dat ik 2 verschillende spanningsbronnen kan selecteren: een ingang met daarachter een 12v accu, en een ingang met een 12v spanningsconverter die de spanning omvormt van 230 naar 12v (zodat ik de kratradio ook nog kan gebruiken als hij rechtstreeks achter het stopcontact hangt. echter mogen deze bronnen niet tegelijkertijd aanstaan want ik vermoed dat mijn radio of converter of accu dat niet zal overleven. daarom wil ik een schakelschemaatje ontwikkelen waarmee ik een spanningsbron kan selecteren (zie de foto).

zijn hier ook kant en klare printplaten voor te krijgen, en zo niet, hoe ziet het te ontwikkelen schema er dan wel uit?

Picture for question
6 jaar geleden
1.9K
TurfGraver
6 jaar geleden
Dubbelpolig wisselschakelaar.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik zou een acculader over de accu zetten, dan wordt automatisch de keuze voor je gedaan, zit de stekker er niet in? Dan voedt de accu, anders de 230V. Geen schakelaar nodig.

Het beste antwoord

Ja, dat kan. En heel wat simpeler dan die tekening.
Verbind de min van de accu met de min van de convertor en de min van de radio.
Met de schakelaar kies je nu welke spanningsbron je wilt gebruiken.
Middenpoot van de schakelaar naar de plus van de radio.
Het ene buitenste pootje aan de plus van de accu.
Het andere buitenste pootje aan de plus van de convertr.
Een simpele omschakelaar is voldoende.
Toegevoegd op 01 april 2018 19:50: tekst
Reddie