Mag je telkens na gebruik het stopcontact van de droogkast en wasmachine uittrekken?

Telkens na gebruik trek ik de stekker uit mijn droogkast en wasmachine. Dit ter preventie van brand. Nu hoorde ik dat dit HEEL slecht is voor de machine en deze hierdoor kapot gaat. Klopt dit?!? Want ik doe dit dagelijks (soms zelfs meerdere malen per dag als ik uit huis moet)

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
6.7K

Antwoorden (1)

In principe kan het geen kwaad om de stekker uit het stopcontact te trekken.
Alleen bij apparaten met een tijdklok, waarbij je het inschakelen kunt programmeren, en geavanceerde apparatuur, die je op afstand (met een app. op je telefoon) kunt bedienen, zal het noodzakelijk zijn om de spanning er op te laten staan.
Bij de meeste huis- tuin- en keukenapparatuur, waar geen tijdklok op zit, heeft het onderbreken van de stroomkring met een schakelaar, hetzelfde effect als de stekker uit het stopcontact trekken.
jc54
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dus eigenlijk moet de stekker er dan niet uit dan?
Volgens die persoon gaat het toestel kapot als ik de stekker er meermaals per dag uittrek?
Thecis
6 jaar geleden
@wasje
Dat snappen we, dat was de vraag ook. En mijn inziens heeft JC54 daar ook keurig antwoord op gegeven. De vergelijking die gemaakt wodt met de schakelaar is dat het op hetzelfde neer komt. Tenzij u een wasmachine heeft die op uw netwerk is aangesloten en die u op afstand kan en wil kunnen bedienen.