Heb 2 TL-buizen van 15W als burolamp. 1 is gaan flikkeren. Wie weet wat?

Als ik starter van de slechte TL weg haal, doen ze het allebei goed. (?) Dit is natuurlijk geen permanente oplossing. Iemand idee wat mis is? TH!

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Antwoorden (1)

Waarschijnlijk gebruik je een verkeerde starter. Twee TL buizen in serie hebben andere starters nodig.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor je reactie!
De mijne zijn parallel. Bovendien hebben ze het plm. 10 jaar gedaan, dus de starters waren ok.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
In welke zin parallel? Samen op één voorschakelapparaat of ieder op een aparte?
Samen kan in principe niet goed werken, apart zou gewoon moeten werken met een standaard starter. Normaliter worden kleine tl buizen in serie geschakeld.
Zijn de tl buizen ook 10 jaar oud?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als beide buizen2 buizen 2 starters, dan is het wel erg voor de handliggeld dat ze parallel staan. Vermoedelijk is dus die ene starter defect.
Ik vind het wel vreemd dat het verwijderen van één starter ook effect heeft op de andere buis.
@MarcelHz: het feit dat ze het 10 jaar hebben gedaan is juist des te meer reden dat ze er nu mee ophouden! Ze gaan een keer kapot en de kans dat dat na 10 jaar gebeurt is echt heel veel groter dan dat het na 2 weken gebeurt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als de buizen met twee voorschakelapparaten parallel staan, heeft een starter alleen effect op de buis waar hij bij zit.
Staan de buizen parallel op één voorschakelapparaat, dat werkt een van de buizen zowiezo niet goed.
Staan de buizen in serie, wat tot 20W kan, dan zijn S4 starters nodig in plaats van S10, anders start een van de buizen niet goed. Dat wordt erger, als de buizen oud zijn.
Zijn de buizen 10 jaar oud, dan zijn ze aan vervanging toe.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Overigens, starters gaan zelden kapot.