Het wieltje op een dynamo draait rond (tegen je fietswiel). Aan dat kleine wieltje is een magneet verbonden (die in je dynamo zit). Die magneet draait langs een koperen spoel. Doordat de magneet ronddraait krijg je steeds een klein spanningsverschil.

Bij een spanningsverschil is er aan het ene draadje een grotere spanning dan aan het andere draadje. Hierdoor gaat er een stroompje (=elektriciteit) lopen, van de kant met de hoge spanning, naar de kant met de lage spanning. Als je dit stroompje door je lamp laat gaan geeft je lamp dus licht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het is lastig om de basis van electriciteit opwekken in het kort uit te leggen.
Misschien heb je iets aan het filmpje van www.schooltv.nl/beeldbank
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om de lamp van je fiets te laten branden zet je je dynamo met het wieltje op de zijkant van je fietsband. Als je gaat fietsen, draait je fietswiel en daardoor ook het wieltje van je dynamo. Je merkt dan dat je lamp gaat branden. Er loopt dus stroom (vanaf de dynamo) naar de lamp. Hoe kan dat nou?

Het wieltje van de dynamo zit (met een staafje) vast aan een magneet. Als het wieltje draait, draait de magneet dus ook. De magneet draait rond tussen zogenaamde spoelen. Dat zijn een soort ronde ‘kokers’ die zijn omwikkeld met koperdraad. De koperdraad is wel een paarhonderd (en soms aan paarduizend) keer rond dat kokertje gewikkeld. Uitvinders hebben ooit ontdekt dat er stroom (elektriciteit) ontstaat als je de magneet tussen deze spoelen laat draaien. Het begin en het eind van de koperdraad zitten onderaan de dynamo. Daar kun je vervolgens het lampje van je fiets op aansluiten, waardoor dat lampje gaat branden. Stopt de fiets, dan draaien wielen en dynamo niet meer en ontstaat ook geen stroom meer: het lampje gaat dan uit.

Kijk ook even op deze site daar staat een heel duidelijke tekening:

http://www.electrabel.nl/Over-Electrabel/Het-bedrijf-en-de-energiemarkt/Voor-Kids/Elektriciteit/Hoe-werkt-de-dynamo.aspx
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een dynamo werkt als volgt: aan een dynamo van een fietsdynamo zit een wieltje die tegen je wiel aan zit. Als je fietst gaat het wieltje ook draaien en in die dynamo zit een spoeltje dat is blokje waar heel erg veel koperdraad om heen gewikkeld is. Doordat het wieltje van de dynamo gaat draaien wek je lichte stroom waardoor je lampen gaan branden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De elektronen willen met de magneet meelopen in het draaien in een spoel en dan maken ze die spoel zo dat er in het draadje van die spoel een lampje zit in het voorbeeld van een fiets. Door het lopen van de stroom, loopt die stroom ook door het lampje dat wordt dan zo heet dat het licht gaat geven. Zo simpel is het uit te leggen.