waarom mag je met hoverboards niet op de open bare weg?

De grote segways mogen wel op de openbare weg maar waarom mogen de hoverboards niet op de openbare weg?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
O.a hebben die grote Segways een stuur... en een ieder die denkt dat je met hoverboards de openbare weg op mag, zou helemaal van de openbare weg verbannen moeten worden, eender op fiets, rollator of te voet...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
klopt FF, de reden dat het geen goedkeuring krijgt om er mee op de openbare weg te rijden is omdat het geen stuur heeft en nog een paar essentiële onderdelen, zoals
spiegels, claxon, aparte remmen voor en achter, eenvoudig toegankelijke snelheidsmeter, ...) Gebruik op privé-domein is de enige optie.
Vreemd genoeg heeft de segway de bijzondere status "bijzondere bromfiets" gekregen, dus mag de politie er mee surveilleren.
http://www.segwaynederland.nl/service/wetgeving/

Antwoorden (1)

Hoverboards worden aangedreven met een motor en is dus wettelijk gezien een motorrijtuig, echter vanwege de onstabiliteit krijgen ze geen type goedkeuring als zijnde een motorrijtuig.

Daar ze geen type goedkeuring krijgen kan men ze ook niet verzekeren in het kader van de WAM (wet aansprakelijkheid motorrijtuigen) en mogen ze dus niet op de openbare weg.