Hoeveel laptops kun je aansluiten op 1 stopcontact zonder dat de boel ontploft?

Ik ga zo met een stuk of 10 vrienden bij mij thuis Minecraften, die nemen allemaal een eigen laptop plus oplader mee. nou heb ik een hele verzameling verlengsnoeren met stekkerdozen in de kast liggen, dus dat is geen probleem. Het probleem is echter wel, ik ben bang dat de stop eruit vliegt of er andere dingen gebeuren als ik teveel tegelijk aansluit. Kan iemand me helpen? Ik wil ze wel graag allemaal op hetzelfde stopcontact aansluiten.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4.1K

Antwoorden (1)

In huis zijn je stoppen meestal 16A, op 230V.
Dat komt neer op 16x230=3680 Watt
De meeste opladers van notebooks zijn tussen de 50 en 100 Watt afgegeven vermogen. Het opgenomen vermogen is vaak ietsje hoger, dus laten we 100 Watt gemiddeld nemen.
Dan kun je dus ongeveer 3680/100=36.8, dus ongeveer 37 Laptops aansluiten op 1 stopcontact. Zoals je ziet verbruiken laptops niet zoveel. Een stofzuiger verbruikt soms wel 2000 Watt. Daarvan kun je er dus maar eentje aansluiten.
Smartphones verbruiken nog veel minder dan laptops, denk aan 10-12 Watt voor de opladers van de nieuwste smartphones, opladers van oudere smartphones verbruiken nog minder (6 Watt).

Toegevoegd na 10 minuten:
Bovenstaande gaat per stop, in technische termen 'Groep' genoemd. Het stopcontact kan het prima aan, maar als er grootverbruikers op dezelfde groep zijn aangesloten moet je hun verbruik ook meetellen. In normale huishoudens is 10 notebooks geen probleem. Gamers-notebooks hebben vaak relatief zware laders (soms wel 120 of 150 Watt), maar 10 is dan echt geen probleem.
Op campings of in vakantiehuisjes ligt het anders, daar is de stop vaak maar 6 of 10 A.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Utrecht
7 jaar geleden
Maar als de rest van de woonkamer of de keuken op dezelfde groep zit, kan toch zomaar het licht uitgaan als je de waterkoker aanzet. Dus let ook even op de andere apparatuur die op dezelfde groep zit.