Krijg je kortsluiting als je de aardedraad verkeerd aansluit?

Krijg je kortsluiting als je de fasedraad aansluit op de aardedraad, of springt de aardlek er dan uit?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4K

Antwoorden (2)

Beide, de spanning word ineens vol belast, lees kort gesloten. De aardlek klapt er uit, omdat er veel meer stroom door de Fase loopt, vergeleken met de Nul draad.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Jij hebt het niet over de aardlekschakelaar maar over de evenwichtschakelaar (moderne stop), deze meet het verschil tussen de nul en de fase. De aardlekschakelaar meet hoeveel ampère er door de aarddraad vloeit, komt dit boven een bepaald amperage dan schakelt deze de spanning van het net af.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
(Jij hebt het niet over de aardlekschakelaar maar over de evenwichtschakelaar (moderne stop), deze meet het verschil tussen de nul en de fase.) Snap deze opmerking niet, een aardlek is een evenwichtschakelaar, en niet een (Moderne stop).
Je verwart de stop met de aardlekschakelaar. Ook zonder de aardlekschakelaar zal de stop eruit springen. Immers: je hebt kortsluiting.
Helemaal los daarvan: een aardlekschakelaar ontdekt een lekstroom. Een gigantische, in dit geval.

Aardlekschakelaar en stop doen in jouw vraag dus een wedstrijd: wie reageert het snelst? Dat is de winnaar en de ander doet niet meer mee.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Niet zo moeilijk, dat wint de aardlekschakelaar als men nog 'oude' porseleinen stoppen gebruikt, die springen pas uit als de stroom boven de 16amp komt en de aardlek schakelt al uit bij een stroom van 0.3amp (maximaal).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@theod
Niet zo héél veel mensen zullen nog de oude stoppen hebben. En reken maar dat de stroom boven de 16A komt als de fasedraad aan de aardlekdraad wordt gekoppeld :-) !
Maar ik ben met je eens dat de aardlekschakelaar waarschijnlijk sneller is. Die is méér dan de stop ook ontworpen voor een SNELLE reactie.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dus klopt m'n antwoord wel, er is n.l. een aardlek aanwezig.
Geen verwarring van mijn kant.