Maakt het betreft belasting uit of ik meerdere apparaten aansluit op 1 stopcontact ipv 2?

Ik heb hier een wandcontactdoos met 2 ongeaarde stopcontacten boven elkaar. Maakt het betreft de belasting uit of ik meerdere apparaten (dmv een stekkerdoos) aansluit op 1 stopcontact ipv de apparaten te verdelen over allebei de stopcontacten? Is er bijvoorbeeld een maximale belasting voor 1 enkel stopcontact waardoor het dus beter is om het te verdelen over 2 stopcontacten (in dezelfde wandcontactdoos)?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Nee, dat maakt niet uit.
Beide dozen zitten aan dezelfde draad naar de meterkast.
Reddie
8 jaar geleden
Op 1 wandcontactdoos(WCD) mag je 3680 W aansluiten als die achter een beveiliging van 16 ampère is aangesloten. Maak je gebruik van een stekkerdoos( of een ander soort verlengstuk) dan moe je rekening hoiden met het maximale vermogen wat de stekkerdoos aankan. Meestal zit hier een snoer aan wat beduidend dunner is in aderdoorsnede dan wat er rechtstreeks op het WCD is aangesloten. Op een WCD moet 2,5mm2 koper draad aan zitten. Een verlengstuk varieert van 0,75mm2 tot 2,5mm2. Er hoort op de stekkerdoos een maximale vermogen te staan wat er doorheen mag. Dit is het maximale wat je er op aan mag sluiten. Als er meer overheen gaat, zal het aansluitsnoer van de stekkerdoos/verlengstuk ed, warm worden en zal het gaan smelten met alle gevolgen van dien. Let op! Dit is een overbelasting van het snoer, maar niet van de groep. De beveiliging zal hierop niet aanspreken! Dit is dus brandgevaarlijk.

Maw. Als het totaal vermogen van je 2 aparaten niet het maximale vermogen overschrijden van je stekkerdoos mag je dit gewoon aansluiten op 1 WCD. Is het totaalvermogen groter dan het maximale vermogen van je stekkerdoos, maar kleiner dan het maximale vermogen van je groep(3680W bij 16 A en bij een 10 A beveiliging 2300 W, dit komt nauwelijks meer voor trouwens) dan moet je dit verdelen over 2 WCD's. Dit mag dus ook een dubbele WCD zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Op 1 wandcontactdoos(WCD) mag je 3680 W aansluiten als die achter een beveiliging van 16 ampère is aangesloten. Dat geldt toch zeker voor een groep? Dus als er 10 WCD's/lampen op die groep staan mag je TOTAAL tegelijkertijd niet meer dan 3680W....
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Correct en logisch. Ik wou alleen benadrukken dat er op een WCD max 3680W KAN worden aangesloten. Voor de duidelijkheid had ik inderdaad er beter bij kunnen zetten dat je nooit het maximale vermogen per groep moet overschrijden.
Goede aanvulling.