Hoe krijg ik rode strepen en stippen weg uit de projectie van de beamer?

Ik heb een tweedehands beamer gekocht en ik heb hem met een vga-kabel aangesloten op mijn mac book pro die ongeveer zes jaar oud is. Het beginscherm van de beamer ziet er prima uit, maar zodra er iets donkers op het beeld komt dan krijg je rode strepen en stippen. (zie afbeelding)

Ik heb gekeken naar de kleurinstelling. Het lijkt erop dat de beamer rode kleur niet weergeeft. Alles wat op mijn laptop rood is is niet rood op de projectie.

De beamer is tweedehands Sanyo PLC XR201. De kabel heb ik net gekocht en is gecertificeerd door Apple. Ik heb ook met een andere Apple laptop geprobeerd maar ik kreeg hetzelfde probleem.

Heeft iemand enig idee hoe ik die rode strepen en stippen weg krijg?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.6K
Utrecht
8 jaar geleden
Om welke reden heeft de eerste eigenaar deze beamer verkocht?
Vanwege strepen en vlekken in het beeld?...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb alleen het beginscherm gecheckt voordat ik hem gekocht hebt. Als het aan de beamer ligt, zou het veel kosten om te laten repareren (als dat überhaupt kan)?

Het beste antwoord

Waarschijnlijk zit het probleem in de D-sub VGA aansluiting van de Beamer zelf, of op de printplaat in de Beamer aan de ingangszijde.
Hier kan door corrosie de verbindingen aangetast zijn waardoor de kleursignalen door spanningverlies en/of slechte massa niet goed doorkomen wat tot kleurvervormingen en "spikes" leidt.

Probeer eerst de VGA connector op de Beamer schoon te blazen met gecomprimeerde lucht (hier zijn spuitbusjes voor in de handel) en daarna de connector licht insprayen met contactreiniger.

Heeft dit niet het gewenste effect dan moet het "probleem" in de Beamer zelf gezocht worden. Controleer visueel of de soldeerverbindingen van de connector er goed uit zien en geen scheurtjes vertonen. Eventuele slechte solderingen kun je hieraan nog wel zelf repareren met een kleine soldeerbout.

Is dat allemaal in orde en de klacht bestaat nog steeds, dan kan het zijn dat een of meer "decoupling" (= ontkoppel) condensatoren defect zijn. Dit komt vaak voor.

Deze condensatoren dienen om een vanaf de buitenwereld aangeboden signaal of stroom veilig en zonder risico op schade aan de overige gevoelige onderdelen zoals Videoprocessors, aan en af te kunnen koppelen en bieden een bescherming tegen statische elektriciteit.
Het zijn miniscuul kleine onderdeeltjes die je zelf eigenlijk niet zo kunt vervangen omdat ze meestal als SMD devices (=SurfaceMountedDevices) op de printplaat verwerkt zijn. SMD's zijn elektronische componenten die met speciaal gereedschap op de printplaat in signaalleidingen e.d. worden gemonteerd.

Is dat het geval dan moet je de Beamer ter reparatie aanbieden aan een TV-reparateur.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Gelukt! Dank voor het gedetailleerde antwoord.