Wat is CE en FCC en het verschil hiertussen?

Ik wil graag een drone kopen, en toen kwam ik op http://www.dji.com/products/compare-phantom
deze website. Daar staat onder 'Max. Transmission Distance' twee verschillende dingen, CE en FCC. CE heeft een lager bereik dan FCC. Maar ik weet niet wat dit is.

Toegevoegd na 8 minuten:
Kan je ook switchen tussen deze twee modi?

Toegevoegd na 1 dag:
Hoe ver kan ik nu dan vliegen met deze drone? 500 of 1000 meter?

Toegevoegd na 2 dagen:
---Edit---

Ik heb het antwoord gekregen van de klantenservice, die zeggen dat de drone door de CE niet verder mag dan 500 meter en dan terugkeert op basis van je GPS-locatie.
Zie de toegevoegde screenshots.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
10.6K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
CE is Europese norm, FCC is Amerikaanse norm.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedoel je daarmee dat je in Europa dus niet verder kunt vliegen met je drone dan de CE norm? En is het dan ook mogelijk om (illegaal) te switchen tussen deze?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is alleen een technisch aspect nl. het max. bereik van de zender (controller).
De meetmethode hiervoor van CE-norm en FCC-norm zijn niet helemaal gelijk, vandaar die verschillende waarden in afstand.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kijk evt. ook deze site voor allerlei wetenswaardigheden over vliegen met (of aanschaf van) drone:
http://www.dronewatch.nl/wet-en-regelgeving/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar in principe kun je dus zo ver met de drone vliegen als de FCC-norm?

Het beste antwoord

CE is een Europees toelatingscertificaat dat waarborgt dat een (consumenten)product voldoet aan Europese eisen en op de Europese markt is toegelaten. Het is geen kwaliteitskeurmerk.
De eisen die Europa aan (consumenten) producten stelt gaan voornamelijk over het verboden gebruik van (giftige) grondstoffen en deugdelijkheid.

FCC is een Amerikaans instituut dat alles reguleert en bewaakt wat te maken heeft met radio- en televisiecommunicatie, telefonie en elektronica etc.
Het is vergelijkbaar met wat bij ons vroeger de RadioControleDienst heette van de PTT.

Het instituut keurt en geeft toelatingen af aan fabrikanten voor hun Radio- en TV toestellen, telefoons, computers etc. kortom alle elektronische apparaten waarmee elektromagnetische golven opgewekt of ontvangen en/of verwerkt kunnen worden, alsmede stelt het daarvoor de voorwaarden en condities vast zoals zendvermogen en stralingsafscherming.

Beide afkortingen op producten zeggen niets over de kwaliteit en/of de prestaties van het product.

Voor de FCC geldt alleen dat het product ( de drone in dit geval) niet een bepaald zendvermogen mag en kan overschrijden en moet opereren binnen de toegewezen frequentie(s). Verder is getest en daarmee toegelaten op interferentie (stralingsstoringen) op andere, in de omgeving zijnde, elektronische apparatuur.
Deze moet zo klein mogelijk zijn.

Voor de Europese Gemeenschap telt alleen dat het product eruit moet zien zoals het is bedoeld (een drone in dit geval) en dat de gebruikte productiematerialen deugdelijk en vrij van verboden grondstoffen zijn.

Kortom, hoever je drone kan vliegen vanaf de handzender en hoelang hij in de lucht kan blijven ligt grotendeels aan de vaardigheid van de bestuurder en minder aan de keur- toelatingsmerken die erop staan.