Lekstroom meten auto, doe ik het goed?

Ik heb een Jeep gekocht waarvan ik vermoed dat hij stroom lekt.
Mijn multimeter van een paar honderd euro heeft een ingang van 400 mA en eentje van 10 A.
Ik heb de - pool losgemaakt van de accu en de multimeter in de 10 A stand tussen de accupool en klem gedaan, met alles uit meet ik 8 mA... dit is zeer weinig. Met mijn dimlicht aan meet ik 150 mA, dit vind ik ook heel weinig aangezien 12V / (2x55 watt) ik al aan een paar ampere moet zitten.
Heb de accu eruit gehaald en er een lamp 55 watt tussen gezet door middel van draden en meet iets van 6 mA terwijl ik rond de (55 watt / 12 V) 4.6 Ampere zou moeten zitten. Ook als ik hem in de 400 mA stand zet meet ik vrijwel niets.
Het valt mij ook op dat hij altijd AC aangeeft als ik stroom wil meten, krijg het niet voor mekaar om DC in beeld te krijgen...
Het is een prijzige Fluke multimeter voor professioneel gebruik, dus ik neem aan dat dit geen probleem moet zijn.

Mijn vraag is dus of ik nu wat fout doe of mijn multimeter gewoon defect is of dit niet kan meten???

Toegevoegd na 4 minuten:
ipv 12V / (2x55watt) bedoel ik natuurlijk (2x55watt) / 12V

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
5.1K

Het beste antwoord

Een fluke gaat het niet stuk, van in de kast liggen..
Maar kan je wel de accu spanning meten? Als dat zo is, werkt gelijk spanning meten dus wel.
Wellicht is de overbeveiliging zekering van je meter stuk?
Hoewel deze meestal niet op het 10amp bereik zit. Wel op het lage bereik.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik moest 3 keer op een geel knopje drukken toen kwam dc in beeld.

Andere antwoorden (1)

Je multimeter is defect. Als je gelijkstroom wilt meten, hoort hij DC aan te geven. Twee koplampen komt neer op bijna 10 ampere.
Draai de selectieknop eens een aantal keer heen en weer of laat er een expert naar kijken. FLUKE is een professioneel merk. Maar als ie jaren in de kast ligt, wordt ie er niet beter op.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Precies! Ik zou idd 9.8 Ampere moeten meten. Hij is ook lang niet gebruikt dus denk dat hij dan defect is. Het rare is dat als ik MAX aanzet hij wel 5.5 ampere aangeeft bij een 55/60watt lamp met 12V. Dit zou opzich wel kunnen kloppen, maar hij hoort daar dan op te blijven staan en niet ineens terug te zakken naar 8 mA.
Bedankt iig!