Zijn er apparaten te koop waarbij de stroom via de lucht wordt overgebracht?

Ik weet niet of ze er al zijn, maar een tijdje terug zijn er schoenen in ontwerp die stroom opwekken door te lopen. Die stroom zou dan eventueel draadloos naar je de batterij van je mobiel kunnen gaan.

Maar zijn er al zulke apparaten en is draadloze stroom net zo efficient als met draad?

8 jaar geleden

Antwoorden (2)

Dat van die schoenen, die ken ik niet, maar menig apparaat ontvangt al draadloos stroom.

Met name bij ID-chips (b.v. de OV-chipkaart) wordt dat al regelmatig toegepast. Het basisstation genereert dan een magnetisch veld. De spoel in het pasje ontvangt dat veld en in de spoel wordt dan een stroompje opgewekt. Dat stroompje is op zijn beurt weer voldoende om de chip te laten werken.

Het principe is eigenlijk al heel oud.

Ook menig elektrische tandenborstel wordt via hetzelfde principe al opgeladen (let op: OPLADEN, dus niet het het WERKEN van de tandenborstel).

Omdat magnetische velden al snel aan kracht verliezen is de afstand waarop de efficiëntie merkbaar terug loopt heel klein en al bij iets grotere afstand al snel compleet waardeloos. De draadloze overdracht werkt dus maar op heel korte afstand.

Het beetje energie wat je bij het lopen is dan ook te weinig om draadloos naar je telefoonoplader in je zak gestuurd te worden. Dat apparaat is naar mijn verwachting dus óf niet draadloos, óf het is nog toekomstmuziek.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Bij stroom denk ik eigenlijk veelal aan beweging van elektronen. Maar is het gebruikelijk om van magnetische velden ook van stroom te spreken? Maw spreek je bij magnetische straling ook van overdracht van lading?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Magnetische velden worden als medium gebruikt.
Stroom wordt omgevormd tot magnetisme en het magnetisme wordt verderop weer tot stoom omgevormd. Stroom welke zich rechtstreeks door de lucht beweegt noemen we een spanningsboog of bliksem. Daarbij komen hoge voltages kijken. Dat is geen echt veilige optie.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Goed antwoord! Het werkt op basis van inductie. +1
Bordensteker
8 jaar geleden
Behalve elektrische tandenborstels kun je er ook hele elektrische autobussen mee bijladen.
En dat kan (met wat extra moeite) zelfs terwijl de bus over een aangepast traject rijdt.
https://www.technischweekblad.nl/nieuws/succes-met-inductief-laden/item5872 Dit gaat zelfs al flink verder dan consumentenelektronica, maar illustreert wel wat er zoal kan.
Natuurlijk: allereerst de spitsbooglamp waarbij een continue stroom vonken overslaat door de lucht van de ene pool naar de andere; en verder de elektriseermachine of Leidse fles; ook die zijn vast wel te koop; maar meestal staan ze in musea en kun je er iemands haar helemaal uit laten staan, doordat de persoon elektriosch gelaqden wordt. Natuurlijk wel met mate. In het HEIM in Hengelo ooit een demonstratie gezien waarbij een vonk op een potentiaalverschil van (ik meen) 100.000 volt oversloeg; dat gaf een klap van jewelste.