Hoe kan het dat als je aan een batterij een beetje draait hij het soms weer doet?

Ik heb dat weleens dat de batterij niet lijkt te functioneren of leeg is. Maar als je dan een beetje draait doet hij het ineens weer. Ligt dat nou aan het feit dat de batterij niet goed contact maakt of kan het ook aan iets anders liggen?

8 jaar geleden
2.5K
tinus1969
8 jaar geleden
Beter menging van de chemicaliën in de pasta?
Cryofiel
8 jaar geleden
Ik omschrijf mijn spaghetti-a-la-Cryofiel toch liever op een andere manier...

Antwoorden (1)

Dat ligt in 100% van de gevallen aan een slecht contact tussen de batterij en de lipjes waar hij contact mee moet maken. Soms hebben ze te weinig veerkracht, waardoor een draai aan de batterij de verbinding even herstelt. Maar een andere oorzaak zijn geoxideerde contacten. Daarbij ontstaat een isolerend laagje oxide op de contacten. Door het even draaien drukt de batterij daar doorheen, waarna korte tijd later het probleem zich herhaalt.
escape
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Kan het ook zijn dat het vaker voorkomt bij batterijen die al wat leger zijn. Maw hebben volle batterijen een minder goed contact nodig? Of is de kracht van een batterij gedurende zijn functionele leven constant?
Cryofiel
8 jaar geleden
Ja, bij legere batterijen merk je het sneller. Elke batterij heeft een interne weerstand. Dat betekent dat een praktijk-batterij zich ongeveer gedraagt als een ideale batterij die in serie is geschakeld met een weerstand. De interne weerstand neemt toe naarmate de batterij leger raakt. Een slecht contact is ook een weerstand. Bij een volle batterij is de totale weerstand, dus de interne weerstand plus de weerstand van het slechte contact, nog redelijk klein. Je merkt er dan niet heel veel van in het aangesloten apparaat. Maar als de interne weerstand van de batterij toeneemt, kan de extra weerstand van het slechte contact net het verschil maken tussen een apparaat dat het wel doet en een apparaat dat het niet doet.
erotisi
8 jaar geleden
Hoe moet ik dat begrijpen dat de interne weerstand groter wordt als hij leger raakt? Ik heb het dan wel over de simpele AA batterijen