Stel: Ik heb voor een apparaat een accu (orgineel) van 3.7V en 800mAh. kan ik daar dan ook een accu met 3.7V en 1200mAh in gebruiken?

bijvoorbeeld als de oude kapot is.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat is geen probleem.

Toegevoegd na 3 minuten:
Zolang de afmetingen maar passen, cq het goede contact met het apparaat gewaarborgd is.

Toegevoegd na 24 minuten:
Soms zal bij het vervangen van oplaadbare batterijen niet meer de oorspronkelijke capaciteit gekocht kunnen worden omdat die (lage capaciteit) batterijen in de loop der jaren zijn opgevolgd door veel "sterkere" modellen, dus met een (veel) hogere capaciteit.

Veel mensen vragen zich dan af of je wel zonder problemen voor de toepassingsapparatuur 1100 mAh batterijen kunt vervangen door bv 1800 of 2500 mAh batterijen. Dat kan, mits dezelfde spanning (volt) door die batterijen wordt geleverd.

Er zijn echter wel enkele positieve en minder positieve gevolgen.
Positief: kon je voorheen met de 1100 mAh batterijset bv. 6 uur werken, dan zul je met de nieuwe batterijset bij 1800 mAh 70% meer gebruikstijdstijd hebben, en met 2500mAh zelfs 130% meer!
Minder positief: bij gebruik van hetzelfde laadsysteem duurt het (uiteraard) ook ongeveer 70% (of 130%) langer voor de batterijen weer volgeladen zijn.

Bron: www.defotopagina.nl/veel-gestelde-vragen.php en dan doorklikken naar Batterij en Accu ABC > Batterijen vervangen (licht bewerkt).
Bordensteker