wat is zuiniger, losse batterijen of oplaadbare batterijen, accu's, als het gaat om kleine apparaten die je niet dagelijks of wekelijks gebruikt?

Ik heb het gevoel dat apparaten met accu/ oplaadbare batterijen veel snrller leeg zijn dan als ik gewone batterijen gebruik.

Toegevoegd na 6 dagen:
Eigenlijk ben ik met twee totaal tegengestelde antwoorden dus nog syeeds niets wijzer

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (2)

Bij normaal gebruik milieuvriendelijker zijn oplaadbare batterijen en accu' s, die zijn uiteindelijk ook zuiniger. daarom gebruiken wij geen niet oplaadbare batterijen en kopen we ook geen apparaten die (wat soms in de gebruiksaanwijzing staat) alleen met niet oplaadbare batterijen te gebruiken zijn. Accuboormachines e.d. van tegenwoordig zijn beresterk en voldoen prima; ze zijn ook behoorlijk snel op te laden.

Zeker zal een oplaadbare batterij op den duur de lading verliezen. Maar ook een niet oplaadbare batterij gaat achteruit wanneer die lang niet wordt gebruikt. De kwaliteit en houdbaarheid zowel van oplaadbare batterijen als accu' s als niet oplaadbare batterijen is de afgelopen 30 jaar sterk verbeterd. Ik gebruik zelf diverse apparatuur (schroevendraaier, boormachine) met een accu en ook als ik ze langer (tot wel maanden lang) niet heb gebruikt, zijn ze zo weer opgeladen en werken dan uitstekend.

Natuurlijk kan een en ander ook liggen aan de kwaliteit/ het merk van het apparaat dat je gaat gebruiken.

Toegevoegd na 1 minuut:
veel accu' s en oplaadbare batterijen hebben de garantie dat ze tot duizend keer opgeladen kunnen worden. Bij het prijsverschil tussen stroom uit het net en uit een batterij, zijn ze dus inderdaad enorm veel zuiniger.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"Het voordeel van alkalinebatterijen is dat ze nauwelijks leeglopen als je ze niet gebruikt, ook al bewaar je ze jarenlang."
"Het nadeel van oplaadbare batterijen is zelfontlading: ze lopen langzaam uit zichzelf leeg."
Twee citaten uit http://www.gerritspeek.nl/navigatie/gps-navigatie_accu-batterij.html

Deze bron noemt als mogelijkheid bepaalde merken en typen oplaadbare batterijen, die niet zo snel door zelfontlading weer half leeg zijn tegen de tijd dat je dat apparaat eens gebruikt.

Maar ik gebruik voor apparaten die maar af en toe gebruikt worden tegenwoordig gewoon weer eenmalige batterijen. In de praktijk haal je de geadverteerde aantallen keren opladen van 1000x helemaal niet, daarvoor moet je heel precies de ideale gebruiksomstandigheden hebben waarbij dat soort prachtige cijfers gedemonstreerd kunnen worden. Het is een beetje zoals bij de sjoemelsoftware, en in veel gevallen is de hoopvolle gebruiker van oplaadbare batterijen toch na een tijdje behoorlijk teleurgesteld over de gebruiksduur in de praktijk.

En: "garantie"? Hoe zou je iets kunnen claimen als die beloften niet uitkomen? Hoe maak je hard dat jouw batterijtjes al na 200 keer hun levendigheid helemaal verloren hebben? Bij online leveranciers die schermen met “30 days moneyback guarantee”?
Ik beaam dus de ervaring van de vraagsteller dat de capaciteit van zo maar af en toe gebruikte oplaadbare batterijen enorm tegen kan vallen.

Dat je ze dan weer snel op kunt laden, is niet erg interessant als je niet van te voren ziet aankomen dat je het betreffende apparaat weer eens nodig zult hebben.

Ik ben zelf helemaal voor gebruik van oplaadbare batterijen, en het kan super werken bij spullen die je regelmatig gebruikt.
Maar ben al vaak teleurgesteld in het praktische nut in apparaten die je niet vaak gebruikt.
Bordensteker
8 jaar geleden
Bordensteker
8 jaar geleden
@ Vawjt:
Ik heb tot mijn grote verbazing met mijn laatste auto-accu (mede door regelmatig gebruik met nooit korte ritjes voorafgaand aan langere stilstanden) ruim 11 jaar gedaan. Dat ik in 1972 voor langere tijd de zorg voor de wekelijkse verzorging van de talrijke accu’s van een zweefvliegclub kreeg heeft in elk geval niet slecht gewerkt. Een zweefvliegclub gebruikt meer voertuigen en motorgedreven lieren dan u denkt. Bij het gebruik van kleine accu’s cq oplaadbare batterijen zijn zulke successen mij nog niet overkomen, integendeel, terwijl ik toch met dezelfde zorgvuldigheid probeer te werken. Daarom ben ik uitgekomen op het gebruik van eenmalige batterijen voor alles wat over een langere tijd slechts weinig wordt gebruikt, terwijl ik voor vaker gebruikte apparaten op herlaadbare mik, met een set eenmalige als reserve bij de hand, omdat de herlaadbare meestal ergens ver van een stopcontact met lader leeg raken.
Ik beaam de ervaringen van vraagsteller.